Brev
Man på ometv
Mig og min veninde på ometv….mødte en sød fyr han sagde han var 15 og vi havde snakkede med ham i lidt tid sådan en halv time, så han var sød og til at stole på sådan spurgte om vi ville tænde kamaret og det gjorde vi, efter lidt tid spurgte han os om vores bryster vi grinte og tænkte lad os gøre det vi gjorde det og smed vores bh….
.vi kunne høre han tog billede af os, han tændte sit kamera og sagde hey piger også ser vi en på 30 og onanere han siger så lige pludselig “ jeg sender det her til alle hvis i ikke viser jeres fisse og kommer til kph så jeg kan voldtage jer” vi vidste vores fisse også slettet han billederne af os vi reportere ham bagefter men er virkelig usikker nu
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år – og veninde
Det lyder til at være en rigtig ubehagelig oplevelse, som du og din veninde er blevet udsat for på ometv. Derfor er det også så godt, at du har skrevet til BørneTelefonen.
Jeg forstår, at det er spændende at snakke med nye mennesker, og jeg kan også forstå at I blev nysgerrige og måske også fik lyst til at udforske.
Jeg hører fra andre, der har oplevet lignende, at de føler sig kede af det og vrede. Men nogle føler også, at det er pinligt og deres egen skyld. Jeg ved ikke, om du mon også har haft sådanne tanker? Men jeg skriver det for at du skal vide, at du ikke er alene, hvis du også har haft det sådan.
Det er rigtig vigtigt at du ved, at du og din veninde ikke har gjort noget forkert og at det ikke er jeres skyld. Det er manden på ometv, der har gjort noget forkert. Faktisk har han gjort noget ulovligt og også strafbart.
Det som manden har gjort mod dig og din veninde er ulovligt fordi;
• Han tog billeder af jer, uden at I har givet samtykke. Man må nemlig hverken tage eller dele billeder af nogen, uden at have fået lov til det. Det er uanset hvad det er for nogle billeder.
• Han tog seksuelle billeder af jer. Siden I er under 18 år, er det ulovligt.
• Han truede jer med at dele billederne og truede jer også fysisk.
Jeg skriver det her for at I skal vide, det altså ikke er jer, der er noget galt med. Men at manden har gjort flere ulovlige ting.
Du har allerede gjort så meget!
Du skriver, at I har rapporteret manden efter at det skete. Var det til ometv? Det er så stærkt! For så har I faktisk fået sagt fra, og også hjulpet siden til, at de måske kan stoppe manden, så det ikke også kommer til at ske for andre.
Og så har du skrevet brevet her og på den måde fået delt oplevelsen med nogen, så du ikke skal gå med usikkerheden selv. Det er rigtig vigtigt, for bekymringer har det med at vokse sig større når man går med dem selv.
Men jeg forstår, at du stadig mærker, at der kommer usikkerhed til dig. Det hører jeg også fra mange andre børn og unge, der har stået i lignende situationer.
Derfor vil jeg gerne give dig nogle råd til, hvad du og din veninde måske kan gøre nu:
Jeg ved, at det kan være enormt svært at tale med nogen om, når man har haft sådan en ubehagelig oplevelse på nettet. Men det kan være en virkelig god idé, sådan at I finder frem til nogen, der kan hjælpe og støtte jer.
Måske du kan tale med en forælder, eller en anden i din familie? Det kunne måske også være en lærer, en træner eller en anden voksen, du har det godt med. Ligesom det måske kan være hjælpsomt at vise brevet her og mit svar?
Siden det som manden har gjort, er ulovligt, kan du også lave en anmeldelse til politiet her. Det kan være en rigtig god idé, at få hjælp til at lave anmeldelsen af en voksen.
Hvis du har brug for hjælp til, hvordan du kan anmelde manden til politiet, så kan du kontakte https://redbarnet.dk/sletdet/ Her kan du derudover få gratis og fortrolig rådgivning om ubehagelige oplevelser og krænkelser på nettet. De har hjulpet mange som dig – og de er specialister på området.
Vi kan også hjælpe dig, og du kan altid ringe til os på tlf 116 111, hvis du vil tale lidt mere om den ubehagelige oplevelse.
Hvis I oplever at manden kontakter jer igen og er ubehagelig, er det rigtig vigtigt at tage screenshots af samtalerne og anmelde det.
Når tankerne og usikkerheden fylder for meget, håber jeg at du vil bruge din enorme styrke til at række ud og snakke med nogen af de, du har omkring dig. Du skal vide, det er okay, at du bliver usikker, men at det der skete altså på ingen måde er din skyld.
Ved at få taget nogle gode snakke omkring hvad der er sket, og måske også få lavet en politianmeldelse, så håber jeg, at du vil føle en lettelse.
Kærlig hilsen BørneTelefonen