LÆRE OPDAGEDE MIG I SEX

Brevet er anonymiseret af redaktionen.

HEJ BB

Jeg er en pige på 15 som går i 9 klasse, og har online skole som alle andre. En dag var min kæreste hjemme hos mig imens, og han begyndte at røre mig selvom jeg ikke havde lyst. Jeg kunne ikke sige nej, og vi havde højlydt sex..

jeg havde dog ikke set at min mikrofon var tændt, og alle hørte det og filmede det og gør grint med dig. Jeg er så ked af det, især fordi ingen slog min mikrofon fra.

Ingen beskylder min kæreste kun mig….

FRA X

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 15-årige pige,

Tusind tak for dit fine brev, det er rigtig godt du skriver til os. Jeg håber at jeg med mit svar, kan give dig den hjælp du søger.

Jeg kan sagtens forstå at du er ked af det, det er ikke rart at blive ‘overvåget’ og lyttet til når man har sex. Det er en ubehagelig følelse, og jeg kan godt forstå, du er ked af det. Jeg vil gøre alt, hvad jeg kan, for at hjælpe dig.

Du fortæller i brevet, at din kæreste var hos dig, imens I havde online undervisning. Du skriver at han rørte ved dig, selvom du ikke havde lyst. Hvad mener du med, du ikke havde lyst? Gjorde han det, selvom du ikke ville?

Du skriver, du ikke kunne sige nej. Var det fordi det var en dejlig følelse? Eller var det fordi, han ikke ville stoppe. Der er nemlig stor forskel på de to ting. Jeg er lidt i tvivl om, hvad din oplevelse af det var, og jeg vil derfor gøre dig opmærksom på hvilket rettigheder du har.

Du har altid retten til selv at bestemme over din egen krop. Det betyder, at ingen må tvinge dig til at gøre noget, som du ikke har det rart med. Du har ret til at sige fra, hvis det går udover sine grænser.

Du fortæller også, at alle hørte det og filmede det. Det forstår jeg godt, du blev rigtig ked af skete. Det er heller ikke i orden, at de ikke har hjulpet dig med at opdage, at din mikrofon var tændt. Nu ved jeg ikke, om dem, der optog det, bare slettede det igen bagefter, eller om de har delt det med nogen?

Det er sådan, at de på ingen måde må dele videoer eller billeder af dig i sådan en situation. Det er faktisk ulovligt. Hvis det sker, så er det vigtigt, at du fortæller det til en voksen, du har tillid til. Så kan den voksne hjælpe dig med at fortælle det videre til kommunen, som kan gøre noget ved det.

Hvis du helst vil tale om det anonymt, så kan du ringe eller skrive til SletDet

De kan hjælpe dig med at anmelde det, hvis noget er blevet delt. Du kan også bare snakke med dem om oplevelsen. De har talt med mange unge, som har været ude for noget, der ligner din oplevelse. Hvad tænker du mon om at skrive eller ringe til dem?

Har du ellers snakket med nogen om oplevelsen? Har dig og din kæreste snakket om, hvad der skete?  Jeg syntes i hvert fald det er vigtigt, at du snakker med en om det, selvom jeg ved, at det kan være rigtig svært. Det kan være en, du føler dig fortrolig med.

Jeg ved ikke, hvordan dit forhold til din mor og far er. Men hvis I kan tale sammen om følsomme ting, så kunne du vælge at tale med dem om, hvad der er sket? Hvis det er svært at starte en samtale, kunne du vise dem det fine brev, du har sendt os. Det er vigtig, at du snakker med en voksen for at få det bedre.

En anden mulighed kunne være, at du skriver til din lærer, at der er noget du gerne vil tale med ham/hende om. I kunne måske aftale at mødes online? Med eller uden video, hvad der nu føles rarest for dig? Jeg ved, at det kan være et meget sårbart emne at snakke med sin lærer om, særligt fordi han/hun var tilstede under episoden. Men måske det vil hjælpe dig at få talt om det?

Måske det er noget han/hun kunne tage op i klassen som et emne, I kunne snakke om. Måske I allerede har snakket om, hvordan man omgås hinanden online? Det behøver ikke at være ud fra dit eksempel, at læreren tager emnet op, men det er en meget vigtig snak at have.

Du beskriver rigtig flot i brevet, at det gjorde dig ked af det, da ingen slukkede din mikrofon. Måske du føler, at dine klassekammerater svigtede dig ved ikke at slukke for din mikrofon? Måske du har en ven/veninde fra klassen, som også oplevede situationen? Måske I kan snakke om, hvordan I hver især oplevede det? Det vil måske hjælpe dig.

Til sidst i brevet skriver du, at ingen beskylder din kæreste, men kun dig. Hvad er det, de beskylder dig for?

Husk på, at hvis du har brug for det og har mod på det, er du også altid velkommen til at ringe til os på BørneTelefonen på 116111 – så vil vi rigtig gerne snakke endnu mere med dig!

Du skal vide, at det er vigtigt, du kan mærke dine egne grænser, og at du kun skal gøre ting, du synes er rart. Du har en masse følelser og tanker omkring det, der er sket, og det er vigtigt, du får delt dem med nogen.

Du har vist mod og handlekraft ved at skrive herind, og jeg tror på, at du også kan have modet indeni dig, til at få talt med en voksen om det der er sket.

De kærligste hilsner BørneTelefonen

Er du blevet seksuelt krænket?

Seksuelle krænkelser er, hvis du bliver tvunget, presset eller lokket til noget seksuelt. Det kan også være en krænkelse, selvom man ikke sagde nej.

En seksuel krænkelse er fx hvis nogen rører ved dig på en seksuel måde, uden at du har givet dem lov. Hvis du bliver bedt om at røre ved dem. Hvis du skal kigge på noget seksuelt eller gøre noget seksuelt – fx tage tøjet af.

Det er heller ikke ok, hvis du bliver presset til at tale om seksuelle emner – fx svare på spørgsmål, om du onanerer.

Det er vigtigt at tale med nogen, hvis man har været udsat for en krænkelse. Her kan du læse mere om seksuelle krænkelser og få gode råd.

Seksuel krænkelse Andre der hjælper

Anmeld digital krænkelse

Anmeld ulovlig deling af billeder og video samt digital afpresning
Læs mere

Anmeld seksuelt overgrebsmateriale

Anmelde seksuelt overgrebsmateriale med børn
Læs mere

Anmeld voldtægt og seksuelle overgreb

Hjælp til at anmelde voldtægt og seksuelle overgreb
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.