Brev
Kidnapped
OBS! Brevet er redigeret af BørneTelefonen af hensyn til vores yngste læsere.
Jeg er en pige på 12 år
de skete da jeg var 10
En dag da jeg var hjemme hørte jeg min mor of far skændes min far råbte rigtig højt så jeg kunne høre det helt oppe fra fra værelse, det endte med min far han gik vredt ud, jeg fik af vide han gik over til deres vores gamle hus som vi aldrig fik sat til salg men der var stadig møbler,
far havde været væk i 1 uge begynde jeg at føle det ender dårligt,
en dag dag jeg skulle i skole komm han kørende forbi men sin gode ven K*** de spurgte om jeg ville have et lift hvor jeg så sagde ja tak, men de kørte mig ikke i skole men til K’s hus de sagde de havde glemt noget indenfor og bad mig hjælpe med at lede så vi hurtigere kunne komme afsted,
jeg gik ind i huset men med det samme to K mine hænder bag ryggen bandt dem med tape og hole med for munden. Og de slæbte mig ned i kælderen,
(Beskrivelse af et overgreb er redigeret ud. Rådgiveren har læst hele brevet)
heldigvis fandt politiet mig og jeg er hos min mor nu, jeg for bare så tit mareridt om det og er bange for søvn og at sove og at gå alene
hvad syntes i jeg skal gøre
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kæreste pige
Det er nogle forfærdelige ting, som din far og den anden voksne har udsat dig for. Ingen børn bør opleve sådan noget… og det gør helt ondt i hjertet at læse at det skete for dig.
De ting, som du oplever nu – mareridt om natten, at være bange for at sove og gå alene, er helt naturlige tegn på, at du har oplevet noget, som har været meget hårdt for dig. Selvom det er to år siden, så er det stadig noget som påvirker dig.
Mærkerne på kroppen går måske væk med tiden, men de mærker, som sidder på sjælen går ikke bare væk af sig selv. Når dårlige ting sker, kan det tage tid at komme videre og føle sig tryg igen.
En af de ting, som kan hjælpe er, at have nogen at tale med og blive trøstet af. Kan din mor trøste og berolige dig, når du bliver bange og får mareridt?
En god hjælp kan også være at tale med en psykolog, som kender meget til, hvordan man kan have det efter man har været udsat for nogle slemme ting - men også om hvordan man kan få det bedre, så de dårlige tanker og mareridt kan blive mindre og mindre. Jeg tænker, at det faktisk er rigtig vigtigt, at du får sådan en hjælp - og at de voksne omkring dig skal hjælpe dig med at få det.
Det betyder derfor også, at de voksne omkring dig skal vide, at det der skete, da du var 10 år, stadig påvirker dig - og du stadig har brug for hjælp. At det betyder, at du har mareridt om natten, at du er bange for at sove og er bange for at gå alene.
Så når du spørger, hvad du kan gøre, så handler mit svar nok mere om, at jeg synes, andre skal hjælpe dig lige nu:
• At det måske kunne være en hjælp for dig at komme til at tale med en psykolog.
• At din mor eller dem omkring dig skal trøste og berolige dig, når du bliver bange og får mareridt.
• At du måske sammen med din mor kan ligge en plan for, hvad du kan gøre, når du bliver bange og er alene, f.eks. at du kan ringe til hende eller nogen andre
Jeg ved ikke, hvordan din mor er eller hvad hun gør, når du er bange og får mareridt, om hun ved det – eller om de ting, som jeg foreslår overhovedet kan ske. Derfor vil jeg råde dig til at kontakte os igen, hvis du oplever, at det ikke bliver bedre.
Måske kan det i det hele taget være en hjælp for dig at ringe, sms eller chatte med en rådgiver på BørneTelefonen, når du oplever, at du føler dig bange og trist? BørneTelefonen har åben helt til kl. 23.00 om aftenen.
Du skal have alt den hjælp, som du har brug for, så du kan komme videre i livet og have tillid til at de voksne vil støtte og være der for dig. Tak for din tillid til os i BørneTelefonens brevkasse.
Store kram til dig fra BørneTelefonen