kan man have heterofobi

Hej!
Jeg ser nogle gang i film og serie at en dreng og pige kysser og jeg hader og afskyder det men vis det er det samme køn har jeg det fint

flydende kønsidentitet, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 13-årige

Jeg kan se, at du føler dig usikker, når du ser to mennesker af hvert sit køn kysse. Du spørger, om du er ramt af ‘hetero-fobi’. Din undren kan skyldes, at vi i samfundet ofte møder homofobi.

Homofobi handler om, at nogle mennesker føler og udtrykker afsky eller frygt, når de ser mennesker af samme køn kysse og være sammen på en seksuel måde.

Faktisk kan man have fobier for næsten alle ting – og nogle fobier er mere almindelige end andre. Fobier opstår som oftest, når vi møder noget, vi ikke kan eller vil forstå. Hvor vi så vælger at forstå det andet som noget forkert og fuldstændigt fremmet for os selv. Det er desværre meget almindeligt.

Fobier kan gøre rigtig ondt – og gøre livet svært! Både for den person, der har fobien, og den person, der bliver ramt af negative kommentarer, frygt og væmmelse.

Du skriver, at du oplever, at du hader og afskyr, når to mennesker af forskellige køn kysser på film eller i serier, og det kunne jo minde om, hvordan andre med f.eks. homofobi reagerer, når de fx ser to mænd kysse.

Alligevel, kan jeg ikke svare på, om det er er en slags heterofobi, du oplever. Men jeg kan fortælle, at heterofobi findes. Og, at jeg sagtens kan forstå, at du overvejer, om det kunne forklare den modvilje, du føler mod heteroseksuelle, der kysser på film.

Der kan være mange grunde til, at du føler, som du gør.

For selvom det at have fobi hænger meget sammen med menneskets tendens til at sætte andre mennesker og ting i båse, så kan de forstærkes, når vi har haft negative oplevelser. Oplevelser, som vi måske har svært ved at forstå eller blive okay med.

Men jeg håber, at du måske kan finde en ven eller en forældre at snakke med om dine tanker. Jeg kunne nemlig godt ønske mig for dig, at du senere bliver glad og føler positive følelser, når du ser kærlighed eller kys på film. Og at det er fuldstændig ligegyldigt, hvilke køn, der udtrykker denne intimitet. Også selvom, det er noget, du ikke selv har lyst til.

Tit har mennesker jo ting til fælles med hinanden: Kærlighed er f.eks. universel, selvom den kan udtrykkes forskelligt.

Du har vist en styrke, nysgerrighed og særlig indsigt ved at skrive herind. Den styrke håber jeg, at du kan finde frem igen. Jeg håber, den kan give dig mod til at forstå dig selv, lukke andre ind og måske åbne op for mange forskellige former for kærlighed i verden.

Du er altid velkommen til at kontakte BørneTelefonen igen ved også at ringe, sms’e eller chatte med os på BørneTelefonen på: 116111.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Er du blevet seksuelt krænket?

Seksuelle krænkelser er, hvis du bliver tvunget, presset eller lokket til noget seksuelt. Det kan også være en krænkelse, selvom man ikke sagde nej.

En seksuel krænkelse er fx hvis nogen rører ved dig på en seksuel måde, uden at du har givet dem lov. Hvis du bliver bedt om at røre ved dem. Hvis du skal kigge på noget seksuelt eller gøre noget seksuelt – fx tage tøjet af.

Det er heller ikke ok, hvis du bliver presset til at tale om seksuelle emner – fx svare på spørgsmål, om du onanerer.

Det er vigtigt at tale med nogen, hvis man har været udsat for en krænkelse. Her kan du læse mere om seksuelle krænkelser og få gode råd.

Seksuel krænkelse Andre der hjælper

Anmeld digital krænkelse

Anmeld ulovlig deling af billeder og video samt digital afpresning
Læs mere

Anmeld seksuelt overgrebsmateriale

Anmelde seksuelt overgrebsmateriale med børn
Læs mere

Anmeld voldtægt og seksuelle overgreb

Hjælp til at anmelde voldtægt og seksuelle overgreb
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.