Kan ikke få det ud af hoved

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 11 år Mange tak for dit brev til BørneBrevkassen. Hvor er det flot, at du har mod til at skrive til BørneBrevkassen efter hjælp…Jeg håber, at mit svar kan hjælpe dig.Du må gå rundt med en stor klump i maven, efter det du har været igennem. Det som drengen fra A klassen gjorde, er ikke i orden. Som jeg forstår det du skriver, så vil drengen fra A – klassen have dig med ind i puderummet. I pjattede og lavede pudekamp. Men, lige pludselig låste han døren, og tog sin tissemand frem og truede dig til at være stille, og så stak han sin tissemand op i dig.Jeg kan godt forstå, at det gjorde meget ondt på dig. Jeg tænker, at du også blev meget bange, ked af det og meget forskrækket over det han gjorde. Det er bare ikke rart.Jeg ved ikke hvilke konsekvenser han har truet dig med, måske at han vil gøre noget ved dig igen, eller andre slemme ting? Men, det han har gjort, er at krænke dig seksuelt, og det er ikke må han ikke.Det er ikke din skyld, så du må ikke tro på ham, hvis han fortæller dig, at der sker noget slemt med dig, hvis du fortæller det til nogen. Der sker ikke noget slemt. Men, det er meget vigtigt, at du får hjælp, så du ikke går rundt og er ked af det og bange for ham. Du har brug for en voksen, som du kan stole på – en som du føler, du kan betro dig til… Det kunne være din mor, en sød lærer, en pædagog eller måske sundhedsplejersken på din skole…? Jeg tænker det er rigtig vigtigt, at du får fortalt en voksen, hvad der er sket… Du har haft en rigtig grim oplevelse, og den skal du ikke stå alene med… Nogen gange kan det være svært at fortælle om, så måske kan du vise det brev, som du så flot har skrevet til os til en du stoler på? Du må også gerne vise dem mit svar til dig. Det er vigtigt, at du får hjælp, så der en voksen som passer på dig. Du er også meget velkommen til at ringe til os på BørneTelefonen på 116 111, det er gratis at ringe, og du behøver ikke at fortælle hvem du er. Det kan være rart at fortælle det til en voksen, man ikke kender, når man skal øve sig i at få det sagt. Vi ved godt, at det kan være svært at tale om, og vi skal nok hjælpe dig, med at få samtalen i gang.

Vi har åbent på BørneTelefonen alle hverdage fra kl. 11-23 og i weekenden fra kl. 11-19. De bedste ønskerBørneBrevkassen

Er du blevet seksuelt krænket?

Seksuelle krænkelser er, hvis du bliver tvunget, presset eller lokket til noget seksuelt. Det kan også være en krænkelse, selvom man ikke sagde nej.

En seksuel krænkelse er fx hvis nogen rører ved dig på en seksuel måde, uden at du har givet dem lov. Hvis du bliver bedt om at røre ved dem. Hvis du skal kigge på noget seksuelt eller gøre noget seksuelt – fx tage tøjet af.

Det er heller ikke ok, hvis du bliver presset til at tale om seksuelle emner – fx svare på spørgsmål, om du onanerer.

Det er vigtigt at tale med nogen, hvis man har været udsat for en krænkelse. Her kan du læse mere om seksuelle krænkelser og få gode råd.

Seksuel krænkelse Andre der hjælper

Anmeld digital krænkelse

Anmeld ulovlig deling af billeder og video samt digital afpresning
Læs mere

Anmeld seksuelt overgrebsmateriale

Anmelde seksuelt overgrebsmateriale med børn
Læs mere

Anmeld voldtægt og seksuelle overgreb

Hjælp til at anmelde voldtægt og seksuelle overgreb
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.