jeg vil ikke mer’

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dig Tak for dit brev. Det lyder godt nok som en ubehagelig situation du har været udsat for og jeg er glad for at du søger råd!Du spørger om du skal melde fyren til politiet, efter det der skete da du var i seng med ham. Det er vigtigt for mig at understrege, at uanset hvilken grad af seksuelle aktiviteter der foregår, så er det ulovligt at tvinge nogen til noget de ikke har lyst til. Det er uanset om man har fuldbyrdet sex eller "bare" bliver rørt ved. Jeg synes det er tydeligt i dit brev, at du har været udsat for noget som du ikke selv valgte at være med til. Du sagde endda nej, hvilket enhver fyr er nødt til at forstå som et tegn til, at det skal stoppe.Man kan nogle gange af ren nervøsitet komme til at grine eller lade som om man tror det er for sjov. Fyre som ikke er opmærksomme eller fornuftige af sig selv kan måske misforstå det og tro at man er med på den. Det er dog stadig under ingen omstændigheder i orden at fortsætte med noget som der bliver sagt nej til og jeg synes det er tydeligt, at de her fyre har trådt langt over dine grænser. Jeg vil derfor sige, at du har god grund til at anmelde det, der er sket.

Det er ikke altid til at vide, hvad politiet beslutter der skal ske, men jeg synes faktisk det vigtigste ved det er, at ham/dem der har gjort det får en lærestreg og forhåbentlig ikke udsætter flere piger for det. Det kan være en svær situation at stå i alene og jeg tænker, om det ikke kunne være en hjælp for dig at få støtte fra en af dine veninder, forældre eller lignende. Når man anmelder noget kan det for det første være rigtig rart at have en anden person med, så man ikke føler sig helt alene, og for det andet kan der komme nogle reaktioner bagefter, som er vigtigt at man ikke sidder alene med. Jeg synes derfor, det er vigtigt, at du får fortalt det til en anden, så du kan have opbakning undervejs og har én at tale med om det løbende. Nogle gange kan det også være at man ikke reagerer på det med det samme, men at det derimod kommer flere måneder efter – på det tidspunkt har politiet måske afsluttet sagen osv. men man selv kan stadig sidde med en masse følelser som der skal tages hånd om. Når man bliver udsat for noget der er så grænseoverskridende kan det faktisk være en god idé at opsøge en psykolog. Det kan godt være du ikke selv føler det store behov for psykologsamtaler, men det er en god sikkerhed for, at der bliver taget hånd om dine følelser og tanker omkring situationen på en professionel måde. Der findes flere steder i landet, som kan hjælpe dig med det. Jeg vil derfor give dig lidt muligheder, som du kan kigge videre på. På Center for voldtægtsofre vil du kunne finde hjælp - også selvom du måske vælger ikke at anmelde overgrebet. Der findes flere centre landet, men linket som du får her er til Århus. Det skal du ikke lade dig forvirre af. På deres hjemmeside kan du læse om hvad et Centret for voldtægtsofre kan hjælpe med – og du vil kunne finde en liste over, hvor du ville kunne få hjælp i nærheden af dig. Link: http://www.voldtaegt.dk/hj%c3%a6lp+efter+overgreb?Der er også mulighed for at ringe til det, der hedder SISO (Social indsats ved seksuelle overgreb) for at få råd og vejledning. Der sidder rådgivere, som har særligt godt forstand på at hjælpe menneske, som har været udsat for overgreb, og de kan henvise til det rette sted at få hjælp, hvis du har behov for det. Deres tlf.nr. er 20 77 11 20 og man kan ringe uanset hvilke spørgsmål man har og uanset hvad det præcis er man har været udsat for. Link:http://www.socialstyrelsen.dk/siso/om-siso/konsulentbistand/telefonradgivning-til-born-og-unge Du kan også selv henvende dig til en psykolog (f.eks. en skolepsykolog, hvis der er en tilknyttet dér, hvor du går i skole) eller du kan blive henvist gennem din læge.Jeg synes, det er rigtig godt ,at du har valgt at fortælle om episoden ved at skrive herind, og jeg håber at du vil gå videre med det og få endnu mere hjælp – for som sagt er det på ingen måde i orden det du har været udsat for.Du er altid velkommen til at skrive igen eller ringe til BørneTelefonen på tlf. 116 111 hvis du har brug for flere råd eller bare at tale mere om det før du beslutter dig for, hvilken hjælp der er den rigtige for dig. Mange hilsner BørneTelefonen

Er du blevet seksuelt krænket?

Seksuelle krænkelser er, hvis du bliver tvunget, presset eller lokket til noget seksuelt. Det kan også være en krænkelse, selvom man ikke sagde nej.

En seksuel krænkelse er fx hvis nogen rører ved dig på en seksuel måde, uden at du har givet dem lov. Hvis du bliver bedt om at røre ved dem. Hvis du skal kigge på noget seksuelt eller gøre noget seksuelt – fx tage tøjet af.

Det er heller ikke ok, hvis du bliver presset til at tale om seksuelle emner – fx svare på spørgsmål, om du onanerer.

Det er vigtigt at tale med nogen, hvis man har været udsat for en krænkelse. Her kan du læse mere om seksuelle krænkelser og få gode råd.

Seksuel krænkelse Andre der hjælper

Anmeld digital krænkelse

Anmeld ulovlig deling af billeder og video samt digital afpresning
Læs mere

Anmeld seksuelt overgrebsmateriale

Anmelde seksuelt overgrebsmateriale med børn
Læs mere

Anmeld voldtægt og seksuelle overgreb

Hjælp til at anmelde voldtægt og seksuelle overgreb
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.