Brev
Jeg ved ikke om jeg overreagerer
Hejsa
Jeg går og er tvivl om noget der er sket, og om det overhovedet er seksuel krænkelse.
For nogle dage side var jeg til julefrokost med mine forældre hos min fars fætter. Vi plejer at være hos ham og hans kone hvert år.
Der blev inblandet noget alkohol til nåede et ret så ubehageligt punkt. Min fars fætter ville hele tiden have jeg også skulle drikke, og ville hele tiden have min opmærksomhed. På et tidspunkt sad jeg bare i sofaen med min telefon, og han kommer pludselig hen til mig og lægger en hånd på mit lår og begynder også at slå det. Han begynder så at snakke om hvor smuk og dejlig jeg er, samt spørg om jeg har en kæreste og begynder også at snakke om sex. Han siger jeg skal kramme ham og han rivee mig ind til sig. Efter han er gået bliver han ved med at søge min opmærksomhed og han slår mig også nær min numse i mens jeg ligger sofaen.
Jeg har følt mig så dårlig her på det sidste og kan ik rigtig sove eller spise, jeg ved ikke om jeg overreagerer.
Hilsen …
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej 16-årige
Nej, du overreagerer ikke.
Du reagerer blot på hans opførsel, fordi den ikke føles rar. Det er din fars fætter, der har brug for at stoppe op. Han har brug for, at nogen taler med ham om, at han skal respektere andre. Han skal ikke uopfordret kommentere på din krop og tale om sex. Han skal ikke slå dig i enden. Han skal ikke ‘ud af det blå’ spørge ind til dit privatliv.
Jeg kan godt forstå din reaktion – det tror jeg, at rigtigt mange mennesker kan. Han skal ikke være sådan overfor dig eller andre. Derfor skal der ske noget, så han ikke fortsætter på den måde.
Når nogen gør noget forkert, der rammer én, kan man komme til at tage skylden på sig og skamme sig – man kan komme til at vende skammen mod sig selv. Eller man kan komme til at tænke ‘at det jo blot er en lille ting‘ og at man selv er alt for nærtagende.
Derfor er det godt, at du mærker efter og tager den ubehagelige følelse alvorligt! Det er så vigtigt at kunne mærke, når ens grænser bliver overtrådt. Din fars fætter har brug for at vide, at han overskriver grænserne hos dig. På den måde får han en chance for at se kritisk på sig selv og ændre sig. På den måde kan I fremover holde sammenkomster i familien, hvor alle omgås hinanden på en god måde.
Måske foretrækker du, at dine forældre hjælper dig med at få budskabet igennem til ham? Måske vil du hellere selv skrive eller sige til ham, at han overskrider dine grænser?
Måske svarer han igen og siger, at det ‘bare var for sjov’ eller ‘lad nu være med at være så fintfølende’ eller noget i den stil. Eller henviser til, at han fik lidt for meget at drikke. Så er det en god ide roligt at gentage, hvad du mener – uden at bakke af eller smile undskyldende, når du taler. Du skal bare stå fast på en venlig måde.
Man kan med lidt øvelse blive god til at stå fast på sine egne grænser og det kan føles rart at mærke sin egen styrke. Måske har du lyst til at ‘øve’ dig lidt på, hvordan du siger fra, før du kontakter ham? Du kan ‘øve’ dig på ens af BørneTelefonens rådgivere på tlf. 116 111.
Kærlig hilsen BørneTelefonen