Jeg ved ikke om jeg overreagerer

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Hej 16-årige

Nej, du overreagerer ikke.

Du reagerer blot på hans opførsel, fordi den ikke føles rar. Det er din fars fætter, der har brug for at stoppe op. Han har brug for, at nogen taler med ham om, at han skal respektere andre. Han skal ikke uopfordret kommentere på din krop og tale om sex. Han skal ikke slå dig i enden. Han skal ikke ‘ud af det blå’ spørge ind til dit privatliv.

Jeg kan godt forstå din reaktion – det tror jeg, at rigtigt mange mennesker kan. Han skal ikke være sådan overfor dig eller andre. Derfor skal der ske noget, så han ikke fortsætter på den måde.

Når nogen gør noget forkert, der rammer én, kan man komme til at tage skylden på sig og skamme sig – man kan komme til at vende skammen mod sig selv. Eller man kan komme til at tænke ‘at det jo blot er en lille ting‘ og at man selv er alt for nærtagende.

Derfor er det godt, at du mærker efter og tager den ubehagelige følelse alvorligt! Det er så vigtigt at kunne mærke, når ens grænser bliver overtrådt. Din fars fætter har brug for at vide, at han overskriver grænserne hos dig. På den måde får han en chance for at se kritisk på sig selv og ændre sig. På den måde kan I fremover holde sammenkomster i familien, hvor alle omgås hinanden på en god måde.

Måske foretrækker du, at dine forældre hjælper dig med at få budskabet igennem til ham? Måske vil du hellere selv skrive eller sige til ham, at han overskrider dine grænser?

Måske svarer han igen og siger, at det ‘bare var for sjov’ eller ‘lad nu være med at være så fintfølende’ eller noget i den stil. Eller henviser til, at han fik lidt for meget at drikke. Så er det en god ide roligt at gentage, hvad du mener – uden at bakke af eller smile undskyldende, når du taler. Du skal bare stå fast på en venlig måde.

Man kan med lidt øvelse blive god til at stå fast på sine egne grænser og det kan føles rart at mærke sin egen styrke. Måske har du lyst til at ‘øve’ dig lidt på, hvordan du siger fra, før du kontakter ham? Du kan ‘øve’ dig på ens af BørneTelefonens rådgivere på tlf. 116 111.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Er du blevet seksuelt krænket?

Seksuelle krænkelser er, hvis du bliver tvunget, presset eller lokket til noget seksuelt. Det kan også være en krænkelse, selvom man ikke sagde nej.

En seksuel krænkelse er fx hvis nogen rører ved dig på en seksuel måde, uden at du har givet dem lov. Hvis du bliver bedt om at røre ved dem. Hvis du skal kigge på noget seksuelt eller gøre noget seksuelt – fx tage tøjet af.

Det er heller ikke ok, hvis du bliver presset til at tale om seksuelle emner – fx svare på spørgsmål, om du onanerer.

Det er vigtigt at tale med nogen, hvis man har været udsat for en krænkelse. Her kan du læse mere om seksuelle krænkelser og få gode råd.

Seksuel krænkelse Andre der hjælper

Anmeld digital krænkelse

Anmeld ulovlig deling af billeder og video samt digital afpresning
Læs mere

Anmeld seksuelt overgrebsmateriale

Anmelde seksuelt overgrebsmateriale med børn
Læs mere

Anmeld voldtægt og seksuelle overgreb

Hjælp til at anmelde voldtægt og seksuelle overgreb
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.