Jeg ved det er forkert

Kære B.t
Jeg kom en dag til at sende nøgen bileder
Jeg har ledt på Helle nettet men de er ikke delt på sociale medier eller internetet .
Men jeg ville høre om i eventuelt hadve et rod til at jeg aldrig kom til at gøre det igen

Hilsen den 12 årige pige

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Hej pige på 12 år

Tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, at du fortryder, at du kom til at sende nøgenbilleder. Men vi kan alle komme til at gøre ting, vi bagefter fortryder. Og du er slet ikke den første pige, der har sendt nøgenbilleder.

Det gode ved at fortryde er, at vi lærer os selv bedre at kende. Vi mærker vores grænser for, hvornår en situation ikke er rar. Og det hjælper os til at vide, hvad vi skal gøre en anden gang.

Jeg kan godt forstå, at du synes, det er utrygt, at der måske ligger nøgenbilleder af dig på internettet.

Du har nu selv ledt rundt omkring på de sociale medier og internettet. Når man står i en svær situation, er det godt selv at forsøge at gøre noget. Det er derfor fint, du har forsøgt at finde billederne. Men internettet er meget stor, og man kan derfor ikke gennemsøge det hele. Så selvom du ikke har kunne finde billeder nu, kan de godt være på internettet alligevel.

Det kan også være billederne ikke er blevet lagt ud endnu. Men at det sker om en måned, 1 år eller 5 år. Det kan også være det aldrig sker. Det er svært at vide.

Det første, du kan gøre, er derfor at tale med den person, du har sendt billeder til. Og få ham/hende til at slette dem.

Måske var billederne til en person, du kender godt? Det kan også være, at du har sendt dem til nogen, du ikke kender?

Det er ulovligt at dele billeder af andre, der ikke har sagt 'ok' til det. Du kan derfor melde det til politiet, hvis du opdager, at nogen lægger billederne af dig på nettet.

Det er også ulovligt, at have nøgenbilleder af børn. Nogle voksne lokker børn til at sende nøgenbilleder. Og der er også voksne på nettet, der siger de er børn – og så får andre børn til at sende billeder eller videoer. Det er meget ulovligt det, de voksne gør.

Uanset hvad, så vil jeg råde dig til nu at få hjælp fra dine forældre. Måske synes du, det er svært at fortælle, hvad der er sket. Men selvom det er svært at fortælle, så er det nok endnu værre, hvis billederne pludselig kommer på nettet.

Du tænker måske, at dine forældre bliver sure. Det kan også godt være, at de bliver det først. Men det skyldes nok, at de bliver bekymrede for dig. De fleste forældre vil rigtig gerne hjælpe deres børn. Og jo hurtigere man får det fortalt – jo mindre bliver skaden. For deles billederne først på nettet – kan det være rigtig svært at få dem stoppet.

Hvis du tænker, dine forældre slet ikke kan hjælpe dig – så tal med din lærer eller en venindes mor. Du får brug for de voksne til at stoppe billederne.

Du skriver du gerne vil have et råd til at undgå at sende nøgenbilleder. Måske kan du tænke over hvorfor sendte nøgenbillederne. Blev du presset til det? Eller var det fordi det var lidt spændende?

Hvis du tænker over, hvor forskrækket du nu er blevet – kan det måske hjælpe dig med ikke at gøre det igen. Det kan jo gå rigtig, rigtig galt.

Jeg håber, du hurtigt får talt med en voksen. I kan sammen læse her for at finde ud af, hvad I nu skal gøre: https://bornetelefonen.dk/tema/problemer-p%C3%A5-nettet

Mange tanker fra
BørneTelefonen

Er du blevet seksuelt krænket?

Seksuelle krænkelser er, hvis du bliver tvunget, presset eller lokket til noget seksuelt. Det kan også være en krænkelse, selvom man ikke sagde nej.

En seksuel krænkelse er fx hvis nogen rører ved dig på en seksuel måde, uden at du har givet dem lov. Hvis du bliver bedt om at røre ved dem. Hvis du skal kigge på noget seksuelt eller gøre noget seksuelt – fx tage tøjet af.

Det er heller ikke ok, hvis du bliver presset til at tale om seksuelle emner – fx svare på spørgsmål, om du onanerer.

Det er vigtigt at tale med nogen, hvis man har været udsat for en krænkelse. Her kan du læse mere om seksuelle krænkelser og få gode råd.

Seksuel krænkelse Andre der hjælper

Anmeld digital krænkelse

Anmeld ulovlig deling af billeder og video samt digital afpresning
Læs mere

Anmeld seksuelt overgrebsmateriale

Anmelde seksuelt overgrebsmateriale med børn
Læs mere

Anmeld voldtægt og seksuelle overgreb

Hjælp til at anmelde voldtægt og seksuelle overgreb
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.