Jeg husker intet (Rygter om sex)

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16 år,

Jeg kan godt forstå, at det fylder meget hos dig, og at du føler dig rigtig forvirret.

Når man ikke helt husker, hvad der er sket, kan det være svært at lægge det bag sig – for hvad er det helt præcist, man skal komme videre fra? Måske er det sådan, du har det? Og måske er det derfor, du ikke føler, at du kan glemme det?

Det kan være enormt ubehageligt, hvis alle andre tror, man har gjort noget – og til sidst kan man næsten føle sig presset til selv at tro på det og “bare indrømme det”, som du også skriver.

Man kan måske også blive rigtig sur på sig selv over, at man ikke kan huske, hvad der er sket, og at man overhovedet sov sammen med drengen til at starte med. Men du har ikke gjort noget som helst forkert. Der kan være rigtig mange grunde til, at du ikke kan huske den aften.

Når man har haft sådan en oplevelse, kan man kan føle sig meget alene. Det kan være svært at se, at nogen skulle kunne hjælpe.

Men måske følte du, at det hjalp lidt at skrive herind og modtage svaret her? Tit er det nemlig sådan, at uanset hvad der er sket, er det rart at snakke med nogen om det. Derfor tænker jeg også, at det kunne være godt, hvis du fik talt med en voksen tæt på dig. Det kunne f.eks. være en sød lærer fra din efterskole? Eller måske din veninde, som du allerede har delt dine tanker med?

Læreren eller din veninde vil f.eks. kunne hjælpe dig med at kontakte drengen, så du kan stille ham de spørgsmål, du har brug for at få svar på? Det kan også være, at du ikke har brug for at snakke med drengen, når først du har talt med en person tæt på dig – en som har forstået og lyttet.

Der kan som sagt være mange grunde til, at du ikke kan huske den aften. Nogle gange kan det være svært at skille historier og tanker fra virkelighed. Så hvis man f.eks. hører det ene rygte efter det andet om, hvad der skete den aften, kan man måske pludselig føle, at det var det, der skete. Måske begynder man endda at se brudstykker for sig, som bekræfter rygtet.

Jeg kan ikke lade være med at tænke på, at det faktisk også er en mulighed, at drengen selv har spredt det rygte. Måske fordi han havde håbet på, at I skulle have sex eller fordi han på eller anden måde har følt sig afvist, og derfor havde behov for at “hævne sig” bagefter. Tænker du, at det også kunne være en mulighed?

Derfor kan det være svært at finde ud af, hvad man rent faktisk oplevede den dag, og hvad man “bare” har fået fortalt gennem rygter og følt sig presset til at tro på. Samtidig kan det også være enormt frustrerende, hvis man føler at alle går rundt og tror på en løgn, og man selv ingen chance har for at modbevise den.

Hvis du snakker med en voksen tæt på dig, kan der muligvis ske dét, at oplevelsen falder bedre på plads – og måske husker du situationen bedre og bedre for hver gang, du taler om den.

Det kan også være, at du har brug for og lyst til at tale med en psykolog. Hun/han kan nemlig også hjælpe med at komme tættere på dét, der skete. De kan hjælpe en med at komme over oplevelsen – også selvom man måske ikke kommer til at huske alt.

Hvis du ikke synes, du kan tale med en lærer fra din efterskole, kan det f.eks. også være en af dine forældre? Eller en helt tredje. Det betyder ikke så meget, hvem det er. Det vigtigste er, at du har det godt med personen og føler, du kan stole på hende/ham.

Hvis du synes, det er svært at starte samtalen, kan du evt. vise det brev, du har sendt til os (gerne sammen med mit svar), for det giver et rigtig godt billede af, hvad der er sket.

Du er også altid meget velkommen til at SMS’e eller ringe til os på BørneTelefonen på 116 111 eller skrive til os på Chatten. Så vil vi også gerne snakke mere med dig.

Det vigtige er nemlig, at du ikke går rundt med det alene. Når du først får snakket med en voksen, som kan hjælpe, vil det blive nemmere at komme over oplevelsen, så du igen kan leve dit liv uden at tænke på “den aften” hele tiden. Det skulle nødigt påvirke din adfærd eller dine tanker for meget i fremtiden.

De bedste hilsner
BørneTelefonen

Er du blevet seksuelt krænket?

Seksuelle krænkelser er, hvis du bliver tvunget, presset eller lokket til noget seksuelt. Det kan også være en krænkelse, selvom man ikke sagde nej.

En seksuel krænkelse er fx hvis nogen rører ved dig på en seksuel måde, uden at du har givet dem lov. Hvis du bliver bedt om at røre ved dem. Hvis du skal kigge på noget seksuelt eller gøre noget seksuelt – fx tage tøjet af.

Det er heller ikke ok, hvis du bliver presset til at tale om seksuelle emner – fx svare på spørgsmål, om du onanerer.

Det er vigtigt at tale med nogen, hvis man har været udsat for en krænkelse. Her kan du læse mere om seksuelle krænkelser og få gode råd.

Seksuel krænkelse Andre der hjælper

Anmeld digital krænkelse

Anmeld ulovlig deling af billeder og video samt digital afpresning
Læs mere

Anmeld seksuelt overgrebsmateriale

Anmelde seksuelt overgrebsmateriale med børn
Læs mere

Anmeld voldtægt og seksuelle overgreb

Hjælp til at anmelde voldtægt og seksuelle overgreb
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.