Jeg har voldtaget en pige.

Jeg er en 16 årig dreng og igår drak mig og nogle klassekammerater os stive til fest. Der er en vi kalder x

Hun er så stiv at hun knap nok kan stå, så jeg hjælper hende rundt indtil vi så begynder at kysse. Så gik hun ind i seng, og min ven og hans kæreste støtter op om mig og siger at vi skal bolle.

Så spørger jeg hende så om hun havde lyst.

Så sagde hun ja. Men hun kunne jo for fanden ikke kende forskel på op og ned. Så har vi sex og næste morgen siger hun at hun ikke kan husle et eneste øjeblik fra igår. Så fortalte jeg hvad der var sket, og så kan jeg høre at hun begynder at fortryde.

Hun siger “ej for helvede hvad laver jeg” og “har vi seriøst haft sex” og “hvorfor stoppede du mig ikke” jeg tror aldrig jeg eller nogen andre kan tilgive mig.

Jeg er jo en fucking voldtægtsmand.

Dreng, 16 år
Svar fra

Børnetelefonen

Hej 16 årige dreng

Hvor er det godt, at du skriver herind med dette vigtige emne. Det er noget, som er meget oppe i tiden lige nu – derfor er det også et vigtigt emne at tage stilling til.

Du skal vide, at du ikke er alene. Vi har talt med flere unge, der efter en fest sidder i en svær situation, som de ikke kan overskue eller komme videre fra. Man kan nemt komme til at overskride andre menneskers grænser, når det kommer til sex – og det kan være svært at overkue hvilke regler, der egentligt gælder på området.

Helt enkelt kan man sige, at det aldrig er i orden at have sex med nogen, som ikke har givet sit samtykke eller som er i en tilstand, hvor man ikke kan regne med deres tilsagn. Skal vi holder os til loven, kan pigen faktisk anmelde dig for sex uden samtykke.

Jeg kan se på dit brev, at du faktisk forsøgte at gøre det rigtige i situationen. Selvom du var fuld, stoppede du op: Du spurgte pigen, om I skulle bolle (du fik samtykke fra hende til sex).  Præcis som du skal i følge loven.

Men jeg kan også se, at du i bakspejlet må erkende, at hun ikke var ved sig selv, da du gjorde seksuelle ting med hende. For du skriver:’… hun kunne jo for fanden ikke kende forskel på op og ned.’

Sket er sket, og det kan du ikke lave om på. Jeg syntes, at det var sejt og modigt af dig, at tale med pigen om det. Og din dårlige samvittighed vidner også om, at du nok ikke vil sætte dig selv eller andre i den situation igen.

Måske kunne du opsøge hende igen og fortælle, at du er ked af det som skete? Hvis du har mod på dette, kan du måske først kontakte sexlinien her: http://www.sexlinien.dk/7020-2266

For det kan være en hjælp for dig at tale lidt nærmere med en rådgiver om, hvad du kan sige til pigen – og hvordan du kan tale med hende om hele situationen.

Du virker ret modig. Måske kan du finde mod til at tale med flere, der er tæt på dig? På den måde skal du ikke sidde helt alene med tankerne om, hvad der nu vil ske?  Måske har du en særligt fortrolig ven, en onkel eller en helt anden person, du kan bruge.

Jeg vil også opfordre dig til, at tale med de kammerater som pressede dig til at have sex med pigen. Fortæl dem, at du ikke syntes det var i orden og du faktisk har dårlig samvittighed.

Hvis eller når du taler med andre om dette, kan du måske være fortaler for, at man husker samtykke fra dem man har sex med. Og hvis du oplever andre i gang med at presse nogen til sex, kan du være med til at forhindre det sker.

Jeg håber, at du får nogle gode snakke med dine kammerater og pigen om dette vigtige emne.

De bedste hilsner fra Børnetelefonen

Er du blevet seksuelt krænket?

Seksuelle krænkelser er, hvis du bliver tvunget, presset eller lokket til noget seksuelt. Det kan også være en krænkelse, selvom man ikke sagde nej.

En seksuel krænkelse er fx hvis nogen rører ved dig på en seksuel måde, uden at du har givet dem lov. Hvis du bliver bedt om at røre ved dem. Hvis du skal kigge på noget seksuelt eller gøre noget seksuelt – fx tage tøjet af.

Det er heller ikke ok, hvis du bliver presset til at tale om seksuelle emner – fx svare på spørgsmål, om du onanerer.

Det er vigtigt at tale med nogen, hvis man har været udsat for en krænkelse. Her kan du læse mere om seksuelle krænkelser og få gode råd.

Seksuel krænkelse Andre der hjælper

Anmeld digital krænkelse

Anmeld ulovlig deling af billeder og video samt digital afpresning
Læs mere

Anmeld seksuelt overgrebsmateriale

Anmelde seksuelt overgrebsmateriale med børn
Læs mere

Anmeld voldtægt og seksuelle overgreb

Hjælp til at anmelde voldtægt og seksuelle overgreb
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.