Jeg er blevet seksualiseret

Hej

Jeg har det vildt dårligt for tiden. Jeg er blevet seksualiseret og er blevet udsat for fetichisme og manipulation af flere af mine (forhenværende) venner inde for den sidste måned. En af dem fortalte om, hvordan han seksuelt havde lyst til at dominere og skade mig, en anden fortalte om sine seksuelle fantasier om mig, og en tredje har været overgrebsagtig overfor mig (og andre af mine venner).

Jeg føler mig totalt afpillet og tom og sådan beskidt. Det gør mig vildt depressiv og har ikke overskud til noget længere, samtidig med at jeg er meget paranoid i nærheden af mænd/drenge og får angstanfald.

Jeg ved bare ikke, hvordan jeg kan få det bedre slippe af med følelsen af at være brugt og klam.

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år

Du har skrevet til børnetelefonen om, at du er blevet udsat for seksuelle grænseoverskridende handlinger den seneste tid. Det lyder bestemt ikke rart. Du har en følelse af at være misbrugt, og det kan meget nemt udvikle sig til manglende overskud og at man går rundt og er ked af det, som du også beskriver.

Jeg har talt med mange unge, som har været udsat for seksuelle overgreb og krænkelser. Rigtig mange fortæller mig, at de efterfølgende skammer sig og føler sig beskidte (som du også så fint beskriver), selvom de faktisk var ofre for overgrebet. Jeg kan læse, du også har det sådan, og du skal vide, at det er meget almindeligt, at vi reagerer sådan efter en seksuel krænkelse.

Sexlinien har en rigtig god hjemmeside om, hvad seksuelle grænser er, og hvad der sker med os, når de bliver overskredet: https://www.sexlinien.dk/emneside-rettigheder-og-overgreb/seksuelle-graenser

Jeg ved ikke, om det du fortæller er sket mellem jævnaldrende, eller om der måske er ældre drenge, der har været med til det. Hvis det er sket blandt jævnaldrene, måske klassekammerater, vil jeg tro, at det har skabt en rigtig træls stemning i blandt jer. Det kan være svært at få løst op for uden at få hjælp fra voksne.

Så hvis det er sket blandt jævnaldrende og i skolesammenhæng, syntes jeg, at du skal overveje at få talt med en lærer om det. Måske er der en lærer, som du har særlig tillid tid, og som du kan kontakte og fortælle det, du allerede har fint beskrevet til Børnetelefonen.

Hvis det er sket blandt unge, der er ældre end dig og udenfor skolesammenhæng, vil jeg foreslå dig, at du snakker med dine forældre om det. Måske er der behov for, at du får noget hjælp til at komme videre. Du og dine forældre kan få gratis samtaler med en ungerådgiver, hvis I henvender jer til kommunen og siger, at I har brug for samtaler i Åben anonym rådgivning.

Alle kommuner har en åben anonym rådgivning. Det betyder, at man kan få samtaler om et problem, uden at det bliver registreret nogen steder. Hvis du syntes, at det er for svært at snakke med dine forældre, kan du også selv henvende dig og få en tid til samtale uden dine forældre.

Når jeg foreslår, at dine forældre kan være med, er det fordi du kun er 14 år og måske har brug for, at de voksne omkring dig ved, hvordan du har det. Men hvis ikke du synes, at dine forældre skal vide noget, kan du sagtens selv bestille en samtale.

Hvis du har brug for hjælp til at finde ud af, hvor du skal ringe hen, er du meget velkommen til at kontakte Børnetelefonen på tlf. 116111. Der kan du få hjælp til at finde det rigtige sted i din kommune.

Oftest er det sådan, at man bare ringer til kommunens hovednummer, som findes på kommunens hjemmeside, og siger, at man har brug for en rådgivningssamtale i Åben anonym rådgivning.

Nu ved jeg ikke helt, hvilke slags overgreb der er blevet begået imod dig, men du har i hvert fald en masse svære følelser her efter overgrebet. Hos http://erduitvivl.dk/ kan du kontakte rigtig dygtige rådgivere, som kan hjælpe dig med at sætte flere ord på oplevelsen. Hvis overgrebet har været rigtig voldsomt, så kan de også hjælpe med psykologhjælp.

Jeg håber, at du snarest muligt får talt med voksen om, hvordan du har det. Det er vigtigt, så du kan komme videre uden at blive ved med at gå og være ked af det.

Kærlig hilsen

Børnetelefonen

Er du blevet seksuelt krænket?

Seksuelle krænkelser er, hvis du bliver tvunget, presset eller lokket til noget seksuelt. Det kan også være en krænkelse, selvom man ikke sagde nej.

En seksuel krænkelse er fx hvis nogen rører ved dig på en seksuel måde, uden at du har givet dem lov. Hvis du bliver bedt om at røre ved dem. Hvis du skal kigge på noget seksuelt eller gøre noget seksuelt – fx tage tøjet af.

Det er heller ikke ok, hvis du bliver presset til at tale om seksuelle emner – fx svare på spørgsmål, om du onanerer.

Det er vigtigt at tale med nogen, hvis man har været udsat for en krænkelse. Her kan du læse mere om seksuelle krænkelser og få gode råd.

Seksuel krænkelse Andre der hjælper

Anmeld digital krænkelse

Anmeld ulovlig deling af billeder og video samt digital afpresning
Læs mere

Anmeld seksuelt overgrebsmateriale

Anmelde seksuelt overgrebsmateriale med børn
Læs mere

Anmeld voldtægt og seksuelle overgreb

Hjælp til at anmelde voldtægt og seksuelle overgreb
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.