Brev
Hvorfor er dregne sådan?
Hejjjj, jeg er en ellers meget glad pige på 14, som skal starte i 8 klasse efter sommerferien.
Siden slutningen af 5 klasse, har drengene i min klasse altid været lidt lede og ikke snakket så pænt til pigerne. I 6 klasse begyndte nogle af pigerne at få lidt numse og bryster (inklusiv mig) og drengne begyndte at se anderledes på os.
Her i 7 klasse, har jeg ikke altid følt mig hel tryg ved at komme i skole, fordi jeg viste når jeg kom i skole, var der altid 2 – 3 drenge der enten skulle kommentere på min røv eller bryster, hvor de siger go røv eller flotte patter. Der er ikke så mange piger fra min klasse som er så udviklet, så dem der er går det bare endnu værer ud over.
Jeg er selv en af dem som har ret store bryster og numse af min alder, og det er ikke altid lige fedt. Jeg føler drengene behandler mig anderledes end de andre piger, og jeg ved ikke hvorfor.
De skal tit slå eller kalde mig grimme ting som luder, skank osv.. jeg vælger for det meste bare at ignorer det, men det rammer stadig
Hvorfor skal drenge opføre sig sådan, og gøre det de gør? ved selfølgelig også at det ikke er alle der gør det, men dem der gør det skal tænke sig om, for det kan ramme rigtig hårdt!
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 14 årige pige.
Tak for dit brev. Det bare så godt, at du har haft mod til at skrive ind til os og fortælle om det, du har oplevet siden 5 klasse nu.
Det lyder rigtigt ubehageligt, det du har været udsat for. Alle børn og unge har brug for og ret til at føle sig trygge og accepterede, og derfor kan jeg godt forstå, hvis du synes, nok er nok nu.
Det du er udsat for er mobning. Du skal vide, at det ikke er dig, der er noget galt med – du ser ud som du nu gør! Det fællesskab, som du er en del af, fungerer ikke, som det skal. Det er usundt, ikke kun for dig – men for alle i det. Det betyder også, at havde du ikke været der, så var mobningen bare gået ud over en anden. Derfor skal det stoppes med det samme.
Det varmer mit hjerte, at du har har fundet mod til at skrive herind. For nej, det er rigtigt, ikke alle drenge er sådan. Nogle er desværre. Jeg mener, de er gået over stregen med deres mobning, som du beskriver. At de slår og kalder dig og andre grimme ting.
Jeg synes, at du skal tale med dine forældre om det. Og få dem til at holde et møde med dine lærere. Så der kan laves en plan for, hvordan det her stoppes.
Det lyder nemlig som om, der er kommet en kultur i din klasse, hvor det er okay at være onde ved hinanden og sige grimme ting. Det er faktisk en del af din klasselæreres opgave, at sørge for at sådan en kultur ændres. Så alle i klassen trives. Og der kommer en god tone og et godt kammeratskab. AKT-læreren på din skole vil også kunne hjælpe. Hvis din lærer har brug for ideer og gode råd, kan han eller hun også kontakte Børns Vilkårs skoletjeneste – de er vant til, at lave trivselsforløb med skoleklasser. Din skole skal have en antimobbestrategi.
Jeg må sige, at du har været igennem meget. Og det kan nogle gange føles som at bestige et bjerg, som ikke stopper. Du har gjort dig mange fine tanker og overvejelser omkring din situation. Og jeg kan mærke en styrke i dit brev og en vilje til at få ændret på det, der ikke fungerer. Det er godt. Hold fast i det!.
Kærlig hilsen Børnetelefonen