Hvorfor er dregne sådan?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 14 årige pige.

Tak for dit brev. Det bare så godt, at du har haft mod til at skrive ind til os og fortælle om det, du har oplevet siden 5 klasse nu.

Det lyder rigtigt ubehageligt, det du har været udsat for. Alle børn og unge har brug for og ret til at føle sig trygge og accepterede, og derfor kan jeg godt forstå, hvis du synes, nok er nok nu.

Det du er udsat for er mobning. Du skal vide, at det ikke er dig, der er noget galt med – du ser ud som du nu gør! Det fællesskab, som du er en del af, fungerer ikke, som det skal. Det er usundt, ikke kun for dig – men for alle i det. Det betyder også, at havde du ikke været der, så var mobningen bare gået ud over en anden. Derfor skal det stoppes med det samme.

Det varmer mit hjerte, at du har har fundet mod til at skrive herind. For nej, det er rigtigt, ikke alle drenge er sådan. Nogle er desværre. Jeg mener, de er gået over stregen med deres mobning, som du beskriver. At de slår og kalder dig og andre grimme ting.

Jeg synes, at du skal tale med dine forældre om det. Og få dem til at holde et møde med dine lærere. Så der kan laves en plan for, hvordan det her stoppes.

Det lyder nemlig som om, der er kommet en kultur i din klasse, hvor det er okay at være onde ved hinanden og sige grimme ting. Det er faktisk en del af din klasselæreres opgave, at sørge for at sådan en kultur ændres. Så alle i klassen trives. Og der kommer en god tone og et godt kammeratskab. AKT-læreren på din skole vil også kunne hjælpe. Hvis din lærer har brug for ideer og gode råd, kan han eller hun også kontakte Børns Vilkårs skoletjeneste – de er vant til, at lave trivselsforløb med skoleklasser. Din skole skal have en antimobbestrategi.

Jeg må sige, at du har været igennem meget. Og det kan nogle gange føles som at bestige et bjerg, som ikke stopper. Du har gjort dig mange fine tanker og overvejelser omkring din situation. Og jeg kan mærke en styrke i dit brev og en vilje til at få ændret på det, der ikke fungerer. Det er godt. Hold fast i det!.

Kærlig hilsen Børnetelefonen

Er du blevet seksuelt krænket?

Seksuelle krænkelser er, hvis du bliver tvunget, presset eller lokket til noget seksuelt. Det kan også være en krænkelse, selvom man ikke sagde nej.

En seksuel krænkelse er fx hvis nogen rører ved dig på en seksuel måde, uden at du har givet dem lov. Hvis du bliver bedt om at røre ved dem. Hvis du skal kigge på noget seksuelt eller gøre noget seksuelt – fx tage tøjet af.

Det er heller ikke ok, hvis du bliver presset til at tale om seksuelle emner – fx svare på spørgsmål, om du onanerer.

Det er vigtigt at tale med nogen, hvis man har været udsat for en krænkelse. Her kan du læse mere om seksuelle krænkelser og få gode råd.

Seksuel krænkelse Andre der hjælper

Anmeld digital krænkelse

Anmeld ulovlig deling af billeder og video samt digital afpresning
Læs mere

Anmeld seksuelt overgrebsmateriale

Anmelde seksuelt overgrebsmateriale med børn
Læs mere

Anmeld voldtægt og seksuelle overgreb

Hjælp til at anmelde voldtægt og seksuelle overgreb
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.