Brev
Hvordan kommer jeg videre?
Hej BørneTelefonen,
Jeg er en pige på 17 år, og det sidste år af mit liv har været rigtig turbulent. Oveni det sædvanlig pres med at starte i gymnasiet, har jeg haft mange problemer på hjemmefronten. Mine forældre har altid skændtes, da min mor har nogle psykiske problemer, og derfor også er rigtig ubehagelig overfor mig – dog ikke fysiskt.
Jeg har så for et par måneder siden besluttet mig for at flytte hjemmefra til noget andet familie i en anden by, da jeg, uden mine forældres viden, har haft dårligt selvværd, selvmordstanker og cuttet i flere år. Jeg har desuden også lige mistet min hund, som jeg har haft i over 10 år.
Det blev så endelig sommer, og jeg tænkte at nu ville alt blive bedre, indtil jeg havde en samtale med en veninde i fuldskab. Lad os kalde hende “H”. Under samtalen kom vi ind på vores seksuelle oplevelser og H åbnede op og fortalte at en fyr engang havde overskredet hendes grænser rigtig voldsomt – jeg ville gå så vidt at kalde det et seksuelt overgreb ud fra hendes beskrivelse af oplevelsen. Jeg har kun haft sex med en fyr en gang, og efter min samtale med H kunne jeg mærke hvor meget jeg havde fortrængt fra dengang jeg havde sex med ham fyren. Han var en god ven, som jeg stolede på, men i bakspejlet var det ikke en særlig god oplevelse for mig den aften.
Jeg var rigtig fuld, og han trak mig med ind på et værelse, hvilket var ok med mig, da jeg tænkte at vi bare skulle kysse lidt. Han forsøgte først at stikke sin hånd op under min nederdel, hvor jeg tydeligt sagde nej. Han begyndte så at spørge mig om han skulle hente et kondom, og jeg sagde nej i hvertfald tre gange. Måske hørte han mig ikke, for jeg var som sagt fuld og var forholdsvis træt. I hvertfald var det næste jeg husker at jeg døsede hen og da jeg vågnede stod han lidt væk fra sengen og var ved at tage et kondom på. Jeg var rigtig sløv og havde svært ved at holde mig vågen, så jeg kan kun huske brøkdele af det, men jeg kan tydeligt huske al hans vægt ovenpå mig, og mig der forsøgte at samle mine ben, fordi det var så ubehageligt, hvortil han tog fat i mit lår og sagde at jeg skulle “sprede mine ben”. Efter det var ovre forlod han værelset og det samme gjorde jeg kort efter. Jeg var ret fuld så mine veninder kunne ikke mærke at der var noget underligt ved min opførsel, og jeg tror, at jeg bare har fortrængt den her oplevelse fordi det var så ubehageligt.
Mit spørgsmål er nu, hvordan kommer jeg videre? Jeg har ikke snakket med nogen, med undtagelse af min veninde H, og jeg vil ikke i kontakt med drengen og da slet ikke nævne hans navn for mine forældre, så jeg ved ikke hvordan jeg kommer videre nu..
Jeg håber i kan hjælpe mig.
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 17 år
Det lyder som om, at du har været en rigtig hård tid igennem. Hvor er det godt, at du besluttede dig for at flytte, så du kunne få det bedre. Også selvom dårligt selvværd, selvmordstanker og cutting godt kan tage tid at komme væk fra. Men det lyder som om, at du allerede har gjort en stor del af arbejdet for at få det bedre. Det er virkelig godt gået.
Hvor er det dejligt, at du har en god veninde som H. Det virker til, at i virkelig stoler på hinanden og er gode til at lytte til hinanden. Sådan en ven er vigtig at have.
Faktisk er det sådan, at mange der har været udsat for et seksuelt overgreb, ikke indser det før noget tid efter. Vidste du mon det? Det kan ofte godt være når man hører om andres oplevelser, at det går op for én. Derfor er det helt normalt, at du ikke har tænkt over hvor ubehagelig den oplevelse var før nu.
Der kan være mange årsager til, at man ikke tænker på oplevelsen som et overgreb. Det kan for eksempel være en måde at beskytte sig selv på. Det kan gøre ondt at indse, at der er nogen, der har overskredet ens grænser, da man var aller mest sårbar (som når man er fuld og træt). Desværre er der også mange, der føler skam efter. Man kan blandt andet få tanker om, at man selv var ude om det og begynde at tvivle på, om man mon har udsendt nogle forkerte signaler.
Selvom det er en helt naturlig måde at reagerer på, er det ikke sandheden. Når man har sagt “nej” første gang, skal det respekteres som et “Nej”.  Desuden skal den man har sex med være ved fuld bevidsthed. Når du har været så fuld og træt, som du skriver, er det ingen undskyldning at han måske ikke har hørt dig sige ”nej”.
Når alt det er sagt, så lyder det på dit brev som om, at du er blevet klar over, at du er blevet udsat for et overgreb. Men det kan måske være meget rart at få bekræftet de tanker omkring det?
Det kan godt tage tid, at komme videre fra en voldtægt. Det er meget forskelligt. Det bedste man kan gøre er at få snakket om det med nogen, man stoler på. Det lyder som om, at du har en rigtig god veninde i H, som du måske kan snakke mere med om episoden? Det kan være, at i begge kan støtte hinanden i de følelser og tanker i har omkring det i hver især, har været udsat for? Det kan også være du har det bedre, med dem du bor hos i dag og du vil kunne åbne op og tale med dem om oplevelsen. Et første skridt for at komme videre, er at åbne op og tale om det. Du har allerede taget et par skridt, ved at tale med H og skrive til os.
Du kan også kontakte Center for Voldtægtsofre. Her kan du ringe anonymt og snakke med en sygeplejerske. Man kan ringe, selvom der er gået lang tid siden overgrebet. Man kan også ringe, hvis man er i tvivl om, om man er blevet voldtaget. Det skriver jeg ikke fordi, at jeg er i tvivl omkring, hvorvidt du er blevet voldtaget. Det skriver jeg, fordi at mange unge synes, det kan være rart at vide, at de ikke behøver at føle sig 100% afklaret med, hvad de har været udsat for, før de ringer derind.
I centeret kan du få hjælp af både psykolog, sygeplejerske, læge og socialrådgiver. Du må gerne tage en ven eller en pårørende med i centret. Der ligger centre i hele landet. Måske en ide at du og din veninden kontakter dem sammen.
Jeg håber, at det her svar har givet dig lidt mere afklaring og kan give dig mod til at få bearbejdet det, du har været udsat for. Det er helt okay, at det tager lang tid. Det er ikke dig, der har gjort noget som helst forkert lige meget hvordan, man vender og drejer situationen. Det er utrolig flot, at du har formuleret så fint et brev, hvor du beskriver det hele. Det er allerede et kæmpe stort skridt.
Kærlig Hilsen
BørneTelefonen