Hvad sker der !

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år

Jeg synes, det er rigtig modigt at dele dette med os. Det er bestemt ikke en nem situation at stå i. Og det er ikke en situation, du skal stå i alene.

Derfor er det rigtig godt, at du fortalt det til din mor.

Mon din mor har gjort noget for at stoppe din onkels voldtægt? Det håber jeg, at hun har.

Jeg vil også skrive mere om det, vi kan hjælpe dig med, hvis du har mod på det.

Jeg synes, at du har nogle gode refleksioner omkring, hvad det er du føler for ham drengen fra 9.

Jeg kan høre, at du selv er i tvivl, om du egentlig har det ok med at have sex med ham.

Jeg kan godt forstå, at du er forvirret. For det, din onkel har udsat dig for, er meget krænkende.  Han har overskredet dine grænser – og derfor kan det rigtig nok være svært for dig, at mærke dine grænser overfor andre mennesker. Så når ham fra 9. gerne vil have sex med dig – så får du måske svært ved at sige nej?

Det er normalt at have følelser for drenge i din alder.

Du er nok faldet lidt for ham fra 9. Men selvom man måske er forelsket, er det jo ikke sikkert, at man er klar til sex. Og det lyder faktisk som om, du ikke helt er det.

Samtidig er det sådan i Danmark, at den seksuelle lavalder 15 år. Det betyder, at det er ulovligt og derfor strafbart at være 15 og derover og have sex med en under 15 år.

Loven er sådan for at beskytte børn og unge mod sex med nogen, der er ældre end dem. Det kan nemlig være svært at sige nej til en der er ældre end en selv – særligt hvis man også er blevet lidt forelsket.

Men da du og ham fra 9. er jævnaldrende er det som regel ikke noget problem, hvis I begge har lyst til at have sex med hinanden. Men kun hvis I begge to har lyst.

Hvis han gerne vil være kærester med dig uden at have sex, tænker jeg det også kunne være rigtig dejligt.

Måske også, du så kan tage det i et mere stille og roligt tempo, så du kan mærke rigtigt efter, hvordan du har det?

Der findes ikke noget bedre end kærlighed mellem mennesker. Og den støtte og omsorg man kan få fra en god kæreste, er fantastisk.

Jeg bliver lidt nysgerrig på, hvad han mon mener, I kan finde ud af noget, når du fylder 15 år. Er det fordi, han mest er interesseret i sex? Eller er det fordi, at han ved, at det ikke er lovligt med en under 15 år. Hvad mon du tænker om det?

Derfor synes jeg, du skal prøve at mærke efter i dig selv. Er du forelsket i ham? Og er han i dig?

Prøv at tale med ham, om han er interesseret i dig som kæreste, og uden sex i det næste år. Og så synes jeg, du skal du mærke efter og passe godt på dig selv.

Du skal ikke gøre noget du ikke er klar til eller lyst til. Det skal nemlig føles helt ok inderst inde.

Jeg vil gerne lige sige, at det din onkel har gjort ved dig er ulovligt, og er strafbart.

Du skriver at du har haft sagt det til din mor, hvilket jeg synes er rigtigt modigt og godt. Du skriver dog ikke hvad der efterfølgende er sket.

Det er rigtig vigtigt, at du får talt med en god voksen, der kan hjælpe dig med alle forstå alle de svære følelser, der kan komme.

Du har brug for en voksen til at hjælpe dig med at tage de nødvendige skridt videre. Måske du kender en lærer eller et andet familiemedlem, som du er tryg ved?

Du skal vide at vi hos BørneTelefonen også kan hjælpe dig.

Du må meget gerne ringe ind sammen med en voksen, hvis du har lyst.

Men du skal også være velkommen til at ringe til os alene, hvis du ikke har lyst til at fortælle det til en anden voksen lige nu.

Når man har været udsat for et seksuelt overgreb, som du, så kan man godt have svært ved at sige det til andre.

Man kan nemlig godt komme til at skamme sig. Og føle at man selv har været skyld i det.

Men det er aldrig barnets skyld. Aldrig.

Det er den voksne, der gør noget som er forkert og ulovligt. Og det ved den voksne godt.

Det er rigtig godt, at få hjælp til at bearbejde et seksuelt overgreb.

Mange synes, det hjælper at tale med en psykolog. På den måde kan man få hjælp til at mærke sine grænser igen. Og på den måde lære at passe på sig selv igen.

Jeg synes, du skal overveje at tale med en psykolog om det, du har oplevet. Den voksne, du taler med, kan hjælpe dig med at komme i kontakt med psykolog.

Jeg sender dig et stort knus. Jeg håber, at du har mod på at tale med en god voksen, og du får hjælp til det, din onkel har udsat dig for.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?