Brev
hvad skal jeg gøre?
Jeg har gjort noget som jeg har vildt dårlig samvittighed over.
Her for et par dage siden holdte min bror en fest, da han endelig er blevet færdig med sin uddannelse. Han inviterede sine gamle venner fra folkeskolen og nogle af deres kærester kom også. Mit værelse er lige ved siden af toilettet så folk har det med at gå ind på mit værelse ved uheld. Jeg har ingen lås til min dør så det er et problem.
De kom omkring 15-16 tiden. Jeg var bare inde på mit værelse, og min mor var taget ud til hendes kæreste og min søster var også til fest. Min bror havde fået lov at bruge min søsters studenter telt dagen før hendes studenterfest. så de holdte festen udenfor.
lidt senere hen på aftenen.. eller natten? kl var cirka 22:00-00:00
Jeg var blevet lidt liderlig så jeg gav mig til at onanere, og lige pludselig stod min brors ven og gloede på mig. jeg tror han var lidt fuld, fordi han stod bare og kiggede på mig. det skal lige siges at han er sådan 26 eller ældre.
Jeg tog et tæppe på og han spurgte om jeg havde brug for hjælp… det var nok ikke så smart det jeg gjorde men jeg endte med at have sex med ham. Mens vi havde sex begyndte jeg at koldsvede og få kvalme fordi det føltes forkert. men det var dejligt alligevel.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre fordi jeg ville jo gerne have sex med ham… og han var fuld og sådan noget…
det bliver jo sygt akavet hvis jeg ser ham igen.
hvad skal jeg gøre?!
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du
Hvor er det godt, du skriver, for det lyder som en rigtig svær situation du er havnet i. Jeg kan sagtens forstå det er svært for dig, at rumme de følelser du mærker lige nu. At du mærker dårlig samvittighed. Det er virkelig modigt at du skriver til os, og jeg vil gøre hvad jeg kan for at hjælpe dig.
Aller først skal du vide at det kræver samtykke fra begge parter når man har sex med hinanden. Det er særligt vigtigt når der er aldersforskel, ligesom der jo er mellem dig og din brors ven.
Selvom du havde lyst, og derfor sagde ja, så er det stadig ikke ok at fortsætte med at have sex, når du pludselig følte at det ikke var rart for dig mere. Også selvopm du samtidig synes det var rart.
Du fortæller at du fik kvalme og mærkede koldsved – at det pludselig føltes forkert for dig. Du skal vide at du har ret til at fortryde eller ombestemme dig. Og så skulle din brors ven være stoppet. Så det du har oplevet var ikke okay. Derfor kan jeg virkelig godt forstå at du føler det hele lidt akavet lige nu.
Du spørger hvad du skal gøre. Det er vigtigt at du får snakket med nogen voksne om din oplevelse. Det kan vokse sig større når man går med den slags tanker alene. Det kan enten være dine forældre eller måsek kan du snakke med din bror. Mon du har mod på det?
Jeg vil også fortælle dig at selvom du ikke fik sagt nej – så kan der stadig være tale om et sexuelt overgreb. Hvis du er i tvivl, kan du måske ha brug for hjælp her.
De ved rigtig meget om alle de følelser der opstår når man oplever noget som det du har oplevet.
Du har allerede taget et stort og modigt skridt ved at skrive herind til os. Det er bare så sejt – og viser mig at du gerne vil have hjælp til at få det bedre.
Jeg ønsker dig alt det bedste.
Varme hilsner fra BørneTelefonen