Hvad skal jeg gøre?

Hej BørneTelefonen,

Jeg har haft en rigtig svær opvækst med skænderier på daglig basis, og min mor er alkoholiker. Jeg er flyttet hjemmefra nu, hvilket gjorde min far rigtig ked af det, selvom han (endelig!) godt kunne se at det var nødvendigt, for at jeg kunne få det bedre.

For et år siden blev jeg udsat for et seksuelt overgreb, og selvom det først er her for nylig at jeg er blevet rigtig bevidst om det, har jeg svært ved at få det sagt til nogen. Mine tanker kører på at min far vil synes at det er ækelt, og at han vil se anderledes på mig efterfølgende.

Jeg kan ikke lide tanken om at andre skal tænke på mig i den situation, for det vil de jo tænke på hver gang de ser mig, hvis jeg fortæller dem det. Tror desværre også, at nogle af mine veninder ikke vil tro på mig, da de kender fyren som gjorde det mod mig og er gode venner med ham.

Pige, 17 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 17 år

Tusinde tak fordi du skriver til BørneTelefonen og deler dine svære tanker og følelser. Det er virkelig et stort skridt, som kræver utroligt meget mod. Derfor vil jeg gøre mit bedste for at hjælpe dig lidt videre med, hvordan du kan få talt med nogen om, at du har været udsat for et seksuelt overgreb.

I brevet skriver du, at du er vokset op med skænderier og en mor, der er alkoholiker. Det er helt forståeligt, hvis du synes, at det har været og stadig er svært. Men hvor er det godt, at du nu er flyttet hjemmefra, så du kan få det bedre.

Selvom din far blev ked af, at du flyttede, er det trods alt super godt, at han til sidst kunne se, at det var nødvendigt for dig.

For et år siden blev du så udsat for et seksuelt overgreb. Jeg forestiller mig, at det må have været meget ubehageligt og grænseoverskridende. Er det mon sådan du har det?

Et seksuelt overgreb er meget alvorligt og selvfølgelig ikke lovligt. Det gælder både fuldbyrdet sex, anden form for sex og blufærdighedskrænkelser som fx at blive rørt nogle steder, man ikke har lyst til eller blive udsat for blotteri.

Derfor tror jeg måske, at det kunne være en hjælp for dig at tale med nogen om det, som du fortæller os. Både fordi det kan være en stor lettelse at få det ud af systemet, så du ikke skal gå med alle de svære tanker helt for dig selv. Men også fordi du har ret til at få hjælp, når du er blevet udsat for et seksuelt overgreb.

Det er helt forståeligt, at du frygter, hvad din far og andre vil tænke om dig, hvis du fortalte det. Og at du er bange for, at din far vil synes, at du er ækel. Og at andre måske også vil tænke på dig i den situation, når de ser dig. Det kan heller ikke være en rar tanke, at dine veninder måske ikke vil tro på dig, fordi de kender fyren og er venner med ham.

Men jeg tror, at det er vigtigt at huske på, at det på ingen måde er din skyld. Og at du på ingen måde er ækel eller forkert, fordi du har været udsat for et seksuelt overgreb.

Jeg ved godt, at det er svært og kræver utroligt meget mod at fortælle nogen om den slags. Men måske kender du en voksen, som du er tryg ved, og som vil være god til at lytte. Hvis ikke din far – så måske en anden person?

Det kan også være en lærer, hvis du går på en skole? Eller din egen læge, som har tavshedspligt? Jeg synes i hvert fald ikke, at du skal gå med de svære tanker og følelser helt alene. Du har ret til at få hjælp efter et seksuelt overgreb.

Hvis du synes, at det er for svært at fortælle det ansigt til ansigt, kan du prøve at skrive det ned på et stykke papir. Nogle gange er det nemmere at skrive det, så man ikke skal starte samtalen selv. Du kan også prøve at vise dit brev og mit svar. Det er der mange unge mennesker, der synes er nemmere. Hvad tror du ville være nemmest for dig?

Du kan også ringe anonymt og gratis til Center for Voldtægtsofre på 78 46 35 43. De hjælper både voldtægtsofre, ofre for andre seksuelle overgreb, eller hvis man er i tvivl om, om man har været udsat for en seksuel krænkelse. Måske ville det være en mulighed for dig?

Det kan også være, at du tænker, at du vil anmelde overgrebet eller have hjælp til at anmelde overgrebet. Så kan du få hjælp til det her: https://anmeldvoldtaegt.dk.

Hvis du føler dig lidt usikker på, om det er et seksuelt overgreb, så kan du også læse mere og få hjælp her: http://erduitvivl.dk.

Du er selvfølgelig også altid velkommen til at ringe til os på BørneTelefonen på 116 111 – eller chatte med os her: https://bornetelefonen.dk/chat/. Vi er her for at hjælpe dig.

Uanset hvad håber jeg, at du vil overveje at tale med nogen om det, så du kan få hjælp til at få det bedre. Du virker både modig og velovervejet, så jeg er sikker på, at du nok skal finde frem til den rigtige løsning for dig.

Kram fra BørneTelefonen.

Kærlig Hilsen

BørneTelefonen

Er du blevet seksuelt krænket?

Seksuelle krænkelser er, hvis du bliver tvunget, presset eller lokket til noget seksuelt. Det kan også være en krænkelse, selvom man ikke sagde nej.

En seksuel krænkelse er fx hvis nogen rører ved dig på en seksuel måde, uden at du har givet dem lov. Hvis du bliver bedt om at røre ved dem. Hvis du skal kigge på noget seksuelt eller gøre noget seksuelt – fx tage tøjet af.

Det er heller ikke ok, hvis du bliver presset til at tale om seksuelle emner – fx svare på spørgsmål, om du onanerer.

Det er vigtigt at tale med nogen, hvis man har været udsat for en krænkelse. Her kan du læse mere om seksuelle krænkelser og få gode råd.

Seksuel krænkelse Andre der hjælper

Anmeld digital krænkelse

Anmeld ulovlig deling af billeder og video samt digital afpresning
Læs mere

Anmeld seksuelt overgrebsmateriale

Anmelde seksuelt overgrebsmateriale med børn
Læs mere

Anmeld voldtægt og seksuelle overgreb

Hjælp til at anmelde voldtægt og seksuelle overgreb
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.