Homo

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Hej pige på 14 år.

Det lyder til, at dine forældre godt ved, at du har været udsat for et overgreb, og at du har gjort skade på dig selv. Derfor lyder det også til, at du er i gang med at bearbejde overgrebet. Det er jeg glad for at høre, for det er vigtigt. Jeg går derfor videre til dit spørgsmål om, hvordan du kan fortælle dine forældre, at du er homoseksuel.

Homoseksuel er noget man er, og ikke noget man bliver, selvom det godt kan være at der går noget tid, før man finder ud af, at man er det. Homoseksualitet er på lige fod med biseksualitet og heteroseksualitet. Vi har alle sammen en seksualitet, og vi bestemmer ikke selv hvilken. Det er helt individuelt og forskelligt, hvem vi bliver tiltrukket af.

Så jeg tror, at du havde været homoseksuel, selvom du ikke havde været udsat for et overgreb. Det er måske bare først nu, at du har fundet ud af det.

Mange mennesker er i tvivl om deres seksualitet, og vores seksualitet kan godt ændre sig i takt med vi bliver ældre. Så det kan godt være, at du på et tidspunkt oplever, at du er tiltrukket af både piger og drenge.

Men det er kun dig, der kan mærke, hvilken seksualitet du har. Så jeg synes, at du skal kaste dig ud i, at få det sagt til dine forældre. Hvis du har mod på det, så kan du fortælle dem det, som det er. Hvis du synes, at det er for direkte, så kan du også vælge at skrive et brev til dem. Du kan skrive i brevet, at du synes, at det er lidt svært at snakke om og at du er bekymret for, hvordan de vil reagere på det.

Du skriver, at du er bekymret for, om dine forældre vil tro, at det er pga overgrebet, at du er homoseksuel. Jeg kan høre i dit brev, at du har gjort dig nogle tanker omkring det. Du lyder overbevist om, at det ikke har noget med det at gøre. Det tror jeg som sagt heller ikke, at det har.
Hvis dine forældre begynder at snakke om overgrebet i forbindelse med din seksualitet, så kan du fortælle, at du har gjort dig nogle tanker omkring det. Og at du er kommer fra dem igen, da det ikke har noget med sagen at gøre.

Du kan også vælge at vise dine forældre det her brev og svar, hvis det er nemmere at få det sagt på den måde. Du har i hvert fald fuld opbakning herfra.

Det kan også være, at dine forældre godt ved, at du er homoseksuel. Nogen gange, så ved ens forældre mere end man tror.

Jeg håber, at du kunne bruge svaret og mine råd.

De bedste hilsner fra BørneTelefonen.

Er du blevet seksuelt krænket?

Seksuelle krænkelser er, hvis du bliver tvunget, presset eller lokket til noget seksuelt. Det kan også være en krænkelse, selvom man ikke sagde nej.

En seksuel krænkelse er fx hvis nogen rører ved dig på en seksuel måde, uden at du har givet dem lov. Hvis du bliver bedt om at røre ved dem. Hvis du skal kigge på noget seksuelt eller gøre noget seksuelt – fx tage tøjet af.

Det er heller ikke ok, hvis du bliver presset til at tale om seksuelle emner – fx svare på spørgsmål, om du onanerer.

Det er vigtigt at tale med nogen, hvis man har været udsat for en krænkelse. Her kan du læse mere om seksuelle krænkelser og få gode råd.

Seksuel krænkelse Andre der hjælper

Anmeld digital krænkelse

Anmeld ulovlig deling af billeder og video samt digital afpresning
Læs mere

Anmeld seksuelt overgrebsmateriale

Anmelde seksuelt overgrebsmateriale med børn
Læs mere

Anmeld voldtægt og seksuelle overgreb

Hjælp til at anmelde voldtægt og seksuelle overgreb
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.