hjælp mig

hvad skal jeg gøre hvis jeg gærene ville have hjælp men der er ikke nogle der ville.

jeg ville gærene snakke med folk men folk gider mig ikke

jeg bliver drillet med at jeg er tyk og at jeg ikke kan læsse

jeg kan ikke sove om natten så når mine forældre sover går jeg der ind og ligger på gulvet

jeg græder hele tiden når folk ikke kigger mig og min mor snakket her for leden om folk der rør børen de for kerte steder vor jeg kommer i tanke på at da jeg var 7 så sov jeg hos en af mine mors kærester forældre vi havet kendt dem i lidt lang tid jeg skulle sove der og jeg skulle sove ind på værelset sammen med min mors kæreste far

han rørte mig ved de for kerte steder men jeg gik ind i stuen og sagde til hans mor at jeg heller ville ligge på sofaen

eg var så tæt på at sige det til min mor men det gjorde jeg ikke

jeg snakker tit med mig selv

jeg håber i kan hjælpe mig

hilsen (navn fjernet og redaktøren bekendt) på 12 år

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år
Tusind tak for dit brev. Jeg vil rigtig gerne hjælpe dig, for jeg kan virkelig godt forstå, at du gerne vil snakke med nogen om, hvordan du har det.
Hvor er det bare godt, at du ikke sådan giver op, men hiver fat i os på Børnetelefonen! Det er lige præcis det, vi er her for.
Du fortæller om flere ting, du kæmper med for tiden. Du fortæller, du blev udsat for som 7-årig. Det, faren gjorde, er forbudt og slet ikke ok.

Det er så flot, at du gik ind i stuen og sagde, at du hellere ville sove på sofaen. Det er så stærkt, at du som 7 årig, kunne mærke, at det han gjorde ikke var ok - og så flot at du havde mod til at gå. Det er så stærkt gået!
Måske tænker du også på det om natten, så du ikke kan sove? Derfor er det også rigtig vigtigt at du taler med en voksen, om det der er sket, og gerne med nogen, der er vant til at hjælpe børn.

Det lyder til, at du og din mor er gode til at snakke sammen. Du var lige ved at sige det til din mor- hvad mon ville hjælpe dig til at sige det til hende?

Det kan måske være svært at få det sagt, men så kan du måske vise hende brevet her, eller du kan skrive et nyt brev direkte til hende - så hun ved det og kan hjælpe dig.
Det kan også være, at der er en anden voksen, du kan vise brevet her til. Det kan være en lærer, eller en anden voksen i familien, en klubpædagog, skole psykologen eller sundhedsplejerske. Det vigtigste er, at du får fortalt det til en voksen som hjælper dig.

Hvis du fortæller en voksen det, du har fortalt mig, så skal den voksen hjælpe dig. Jeg tror, at de allerfleste voksne rigtig gerne vil hjælpe dig.
Det er de voksnes ansvar at sørge for, at man som barn eller ung kan føle sig tryg og have det godt.
Hvis det er svært at finde ud af, hvem du skal sige det til eller vise brevet til, kan du også ringe til Børnetelefonen på 116111 - så kan vi sammen finde ud af det.

Du kan give ID-nummeret på dit brev eller læse det op, så behøver du ikke fortælle det hele forfra.
Du fortæller, at du bliver drillet i skolen. Måske har du allerede fortalt det til en voksen, uden at det har hjulpet? Så sig det til en anden voksen - du må ikke give op!

Mon din mor også kan ringe eller skrive til skolen og snakke med dem? Det kan være klasselæreren eller skolelederen. De skal hjælpe, så mobningen stopper og du får hjælp til at lære at læse.

Jeg sender en masse gode tanker til dig og håber, du vil ringe  ind til os på 116111, hvis du har lyst til det.
De kærligste hilsner fra BørneTelefonen

Er du blevet seksuelt krænket?

Seksuelle krænkelser er, hvis du bliver tvunget, presset eller lokket til noget seksuelt. Det kan også være en krænkelse, selvom man ikke sagde nej.

En seksuel krænkelse er fx hvis nogen rører ved dig på en seksuel måde, uden at du har givet dem lov. Hvis du bliver bedt om at røre ved dem. Hvis du skal kigge på noget seksuelt eller gøre noget seksuelt – fx tage tøjet af.

Det er heller ikke ok, hvis du bliver presset til at tale om seksuelle emner – fx svare på spørgsmål, om du onanerer.

Det er vigtigt at tale med nogen, hvis man har været udsat for en krænkelse. Her kan du læse mere om seksuelle krænkelser og få gode råd.

Seksuel krænkelse Andre der hjælper

Anmeld digital krænkelse

Anmeld ulovlig deling af billeder og video samt digital afpresning
Læs mere

Anmeld seksuelt overgrebsmateriale

Anmelde seksuelt overgrebsmateriale med børn
Læs mere

Anmeld voldtægt og seksuelle overgreb

Hjælp til at anmelde voldtægt og seksuelle overgreb
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.