Brev
hjælp!!!
hej Børnetelefonen
Jeg er en dreng på 14 og går i 8klasse.
En fra min klasse piller heletiden ved mig og to andre. Vi har prøvet at sige det til ham men han gider ikke at høre på os.
Han er blevet 15 så vi har overvejet at ringe til politiet vis det er han gør det igen.
Ps han gør det næsten hver dag.
Hilsen dreng på 14
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Dreng
Mange tak for dit brev. Det er slet ikke sjovt at blive rørt ved, på måder som man ikke bryder sig om. Det er heller ikke noget, som man skal finde sig i. Hvor er det godt, at du har skrevet til BørneTelefonen, så jeg forhåbentlig kan hjælpe dig.
Du skriver, at I har prøvet at sige det til ham, men at han ikke gider at høre på jer. Det er flot, at I har forsøgt at sige fra. Og det er ikke okay, at han fortsætter. Når man skal sige sådan nogle ting, er det vigtigt, at man er tydelig. Jeg kan ikke vide, hvordan I har sagt det til ham, men måske kan I prøve at sige det igen og sørge for, at I bruger en alvorlig tone. Du kan fx sige ”Jeg kan ikke lide, at du rører ved mig. Du skal stoppe nu. Når du ikke hører, hvad jeg siger, er jeg nødt til at sige det videre til en lærer”.
Jeg kan godt forstå, at du og I er trætte af det og gerne vil stoppe det. Men før I blander politiet ind i det, synes jeg, at I skal snakke med nogle voksne om det. Selvom det slet ikke er okay, at han piller ved jer, så tænker jeg, at det vil være en god idé at snakke med jeres forældre, så de ved, hvad der foregår og så de ved, hvordan I har det. Jeg synes også, at det vil være en god idé at snakke med en af jeres lærere. Jeres lærer er ansvarlig for at alle i klassen har det godt. Derfor er det godt, hvis jeres lærer får det at vide, så han eller hun kan snakke med ham, der piller ved jer. Så får han også mulighed for at snakke med en voksen – det har han måske brug for. Så kan jeres lærer også holde øje med, at det ikke fortsætter.
Man skal slet ikke finde sig i at blive pillet ved på en måde, som man ikke kan lide. Det er vigtigt, at det stopper. Jeg synes, at det er ret sejt, at du er så god til at mærke efter, hvordan du har det med det. At du reagerer og henter hjælp, når du kan mærke, at det går over din grænse. Det er simpelthen så vigtigt, at reagere på det. Jeg håber, at du kan bruge nogle af de kræfter, du har, på at følge nogle af mine råd.
De varmeste hilsner fra BørneTelefonen