hjælp

Hej bb

Jeg var til en fest her forleden og der var der en pige hvor vi kyssede og så tog hun mig på tissemanden og jeg tog hende på tissekonen og så sagde hun nej og jeg stoppede så.

senere på aften græd hun og alle mulige piger kom over og sagde at jeg aldrig skulle gøre det igen og viste ikke hvad de talte om før senere. Hun sagde at hun ville melde mig til politiet. har skrevet til hende og sagt undskyld fordi hun blev ked af det.

Hvad skal jeg gøre?

Dreng, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 15 år

Mange tak for din mail. Jeg kan godt forstå, at du bliver i tvivl om, hvad du skal gøre i en sådan situation - for du har faktisk gjort alt det rigtige. Da du var sammen med pigen, stoppede du, da hun sagde stop. Og da hun senere blev ked af det, sagde du undskyld.

Nogle gange kan man godt lade sig rive med af en stemning, og måske var det først bagefter, at pigen fandt ud af, at hun havde gjort noget, hun måske ikke selv var klar til. Derfor skulle hun have snakket med dig om det, men det fik hun ikke gjort.

Derfor tænker jeg, at du skal prøve at snakke med hende om det, der skete - for du har tydeligvis en anden oplevelse af situationen. Måske vil det være rart, hvis nogen hjælper dig med at tale med hende? Måske en af dine venner eller en voksen?

Ud fra det, du har fortalt, så tænker jeg ikke, at det vil være relevant at melde det til politiet. Men uanset hvad så vil det nok være rart, hvis nogen kan støtte dig og lytte til din version af det, der skete.

Det er naturligvis ærgerligt, når andre fortæller usandheder om en - men du bliver nødt til at holde fast i dig selv. Du ved, hvad der skete den aften, for det var dig som var til stede og ikke alle de andre.

Jeg håber virkelig, at I kan få snakket sammen og få det lagt bag jer, så du ikke skal gå og være urolig over, om hun mon gør alvor af sin trussel om at melde det til politiet. Måske vil det være lettest at tale sammen, hvis der er voksne til stede, der kan sørge for, at samtalen bliver på et niveau, hvor I holder jer til fakta. Så jeg håber, du vil overveje at tale med en voksen om det.

De bedste ønsker fremover fra

BørneTelefonen

Er du blevet seksuelt krænket?

Seksuelle krænkelser er, hvis du bliver tvunget, presset eller lokket til noget seksuelt. Det kan også være en krænkelse, selvom man ikke sagde nej.

En seksuel krænkelse er fx hvis nogen rører ved dig på en seksuel måde, uden at du har givet dem lov. Hvis du bliver bedt om at røre ved dem. Hvis du skal kigge på noget seksuelt eller gøre noget seksuelt – fx tage tøjet af.

Det er heller ikke ok, hvis du bliver presset til at tale om seksuelle emner – fx svare på spørgsmål, om du onanerer.

Det er vigtigt at tale med nogen, hvis man har været udsat for en krænkelse. Her kan du læse mere om seksuelle krænkelser og få gode råd.

Seksuel krænkelse Andre der hjælper

Anmeld digital krænkelse

Anmeld ulovlig deling af billeder og video samt digital afpresning
Læs mere

Anmeld seksuelt overgrebsmateriale

Anmelde seksuelt overgrebsmateriale med børn
Læs mere

Anmeld voldtægt og seksuelle overgreb

Hjælp til at anmelde voldtægt og seksuelle overgreb
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.