Brev
Hej jeg vil i plejefamilie
Hej
jeg er en dreng på 14 år og jeg vil gerne væk for jeg har det ikke så godt jeg vil gerne tænke over en masse det startede hos min mor hun lavede sex overgreb på mig og jeg ser hinde ikke mere jeg savner at savne min far og er ked af det jeg vil bare gerne væk og jeg vil gerne tænke over alle mulige dumme ting jeg har gjort jeg tænker tidt på at begå selvmord og vil gerne væk jeg virkelig ked af det og skammer mig
vil i ikke nok hjelpe mig pleas hjelp mig inden jeg gør en ende på mit liv
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 14
Tak for dit brev. Når jeg læser dit brev, kan jeg sagtens forstå, at du har det rigtig skidt. Du har været udsat for seksuelle overgreb af din mor, og du savner din far. Det er nogle svære ting at gå med alene, og jeg tænker derfor, at det er stærkt at du har skrevet ind til brevkassen. Jeg synes det er meget modigt af dig at fortælle om dit liv og dine tanker. Du skriver også, at du skammer dig og du har gjort en masse dumme ting. Jeg ved jo ikke hvilke ting, du har gjort, men nogle gange træffer vi som mennesker nogle mindre gode beslutninger som vi fortryder. Det gør dig ikke til en dårlig person. I virkeligheden tænker jeg, at du må have en god moral og stærker værdier, siden du tænker over de valg, du kom til at tage. Det er en styrke og det skal du være stolt af. Det viser, at du tænker over tingene, du kom til at gøre og nu kan se, at det ikke var godt at gøre. Det fortæller mig, at du også har tænkt dig ikke at gøre de ting igen?!
Du tænker på at gøre en ende på dit liv, og derfor bliver jeg også meget bekymret for dig. Jeg kan godt høre på dig, at livet ser rigtig svært ud lige nu, men jeg mærker også, at du har et stort ønske om at få det bedre - fx i en plejefamilie, som du skriver i overkriften på dit brev. Jeg bliver nysgerrig på, om du mon har talt med nogen om, de tanker du har om selvmord og ønsket om at komme i en plejefamilie? Er der nogen, der hvor du bor, som du stoler så meget på at du ville kunne fortælle dem om dine tanker om selvmord? Det kunne måske være en lærer, pædagog, et familiemedlem eller en anden du har tillid til. Bare det at åbne op og tale om alle de svære tanker, kan hjælpe rigtig meget. Er der mon en voksen der lytter til dig, og vil hjælpe dig til at få det bedre?  Du har haft mod til at skrive til mig. Måske du kunne finde samme mod frem og fortælle det til én person du stoler på. Hvis det er svært at sige højt, kan det måske være en ide at vise dit brev og mit svar.
Jeg tænker også, at BørneTelefonen kan hjælpe dig, det kan være ved at du ringer/sms'er på 116111 eller logger på Chatten, og taler mere om de ting der er svære og de ønsker du har for dit liv. Det kan også være med en bisidder fra BørneTelefonen. En bisidder fra BørnTelefonen snakker med dig, om det du har brug for hjælp til. Det kan fx være om mulighederne for at komme i en plejefamilie, og tager med dig til møde i kommunen - der er jo i din kommune man skal til møde, hvis man ønsker at komme i plejefamilie. En bisidder kender dine rettigheder og de regler der gælder, og kan hjælpe med at sikre at du får den hjælp og støtte du har ret til. Det er gratis. Du kan ringe ind og høre mere om bisidder på 116111 eller læse mere her: https://bornetelefonen.dk/bisidder
Derudover er rådgiverne på Børnetelefonen også altid parat til at tale om alt det der er svært og du er mere end velkommen til at ringe.
Jeg ønsker dig det bedste fremover
Med venlig hilsen
BørneTelefonen