Hej jeg vil i plejefamilie

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 14

Tak for dit brev. Når jeg læser dit brev, kan jeg sagtens forstå, at du har det rigtig skidt. Du har været udsat for seksuelle overgreb af din mor, og du savner din far. Det er nogle svære ting at gå med alene, og jeg tænker derfor, at det er stærkt at du har skrevet ind til brevkassen. Jeg synes det er meget modigt af dig at fortælle om dit liv og dine tanker. Du skriver også, at du skammer dig og du har gjort en masse dumme ting. Jeg ved jo ikke hvilke ting, du har gjort, men nogle gange træffer vi som mennesker nogle mindre gode beslutninger som vi fortryder. Det gør dig ikke til en dårlig person. I virkeligheden tænker jeg, at du må have en god moral og stærker værdier, siden du tænker over de valg, du kom til at tage. Det er en styrke og det skal du være stolt af. Det viser, at du tænker over tingene, du kom til at gøre og nu kan se, at det ikke var godt at gøre. Det fortæller mig, at du også har tænkt dig ikke at gøre de ting igen?!

Du tænker på at gøre en ende på dit liv, og derfor bliver jeg også meget bekymret for dig. Jeg kan godt høre på dig, at livet ser rigtig svært ud lige nu, men jeg mærker også, at du har et stort ønske om at få det bedre - fx i en plejefamilie, som du skriver i overkriften på dit brev. Jeg bliver nysgerrig på, om du mon har talt med nogen om, de tanker du har om selvmord og ønsket om at komme i en plejefamilie? Er der nogen, der hvor du bor, som du stoler så meget på at du ville kunne fortælle dem om dine tanker om selvmord? Det kunne måske være en lærer, pædagog, et familiemedlem eller en anden du har tillid til. Bare det at åbne op og tale om alle de svære tanker, kan hjælpe rigtig meget. Er der mon en voksen der lytter til dig, og vil hjælpe dig til at få det bedre?  Du har haft mod til at skrive til mig. Måske du kunne finde samme mod frem og fortælle det til én person du stoler på. Hvis det er svært at sige højt, kan det måske være en ide at vise dit brev og mit svar.

Jeg tænker også, at BørneTelefonen kan hjælpe dig, det kan være ved at du ringer/sms'er på 116111 eller logger på Chatten, og taler mere om de ting der er svære og de ønsker du har for dit liv. Det kan også være med en bisidder fra BørneTelefonen. En bisidder fra BørnTelefonen snakker med dig, om det du har brug for hjælp til. Det kan fx være om mulighederne for at komme i en plejefamilie, og tager med dig til møde i kommunen - der er jo i din kommune man skal til møde, hvis man ønsker at komme i plejefamilie. En bisidder kender dine rettigheder og de regler der gælder, og kan hjælpe med at sikre at du får den hjælp og støtte du har ret til. Det er gratis. Du kan ringe ind og høre mere om bisidder på 116111 eller læse mere her: https://bornetelefonen.dk/bisidder

Derudover er rådgiverne på Børnetelefonen også altid parat til at tale om alt det der er svært og du er mere end velkommen til at ringe.

Jeg ønsker dig det bedste fremover

Med venlig hilsen

BørneTelefonen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.