Har for mange ting som fylder :(

Hej BB

For at fortælle om min(e) problemer er I nødt til at vide lidt om mig.

Jeg er 17 år, bor i Jylland sammen med min plejemor og vores hund.

Da jeg var mindre glædede jeg mig ekstremt til at komme i skole og jeg ventede og ventede og endelig kom dagen jeg havde ventet så længe på! Min førsteskoledag. Den blev kort sagt et helvede.

Jeg blev mobbet allerede fra første skoledag. Jeg vidste ikke hvad jeg skulle gøre. Jeg blev mobbet hver dag! Og først i 5. klasse fik jeg taget mod til mig og fik fortalt min biologiske mor om problemerne i skolen. Hun sagde at det var helt normalt og at jeg ikke skulle gøre noget ved det.

Jeg blev mobbet fra 0. til 9. klasse uden at få nogen hjælp. Oven i det misbrugte min biologiske far mig seksuelt. Jeg vidste udemærket godt at det var totalt forkert, men turde ikke gøre noget ved det. Jeg turde bare ikke!

Han misbrugte mig i perioden 9 – 14 år. Og det var meget voldsomt. Jeg fik tæsk hvis jeg ikke nød det nok. Og jeg fik tit slag med en ridepisk (vi havde heste) fordi han havde lyst. Eller nogen gange var det bare samleje og blowjob, hvor jeg blev tvunget til at sutte hans penis. Heller ikke der fik jeg nogen hjælp.

Da jeg så kom i puberteten ændrede mit liv sig voldsomt. Jeg var jo vant til mobberierne og det seksuelle misbrug, men en dag skete der noget. En dag i 7. klasse, hvor jeg var allermest nede, fik jeg en netkæreste. Jeg kendte ham ikke, men han sagde han hed M. og at han var på alder med mig. Og at han oven i købet boede i min by!

Vi besluttede os at mødes. Da jeg kom hen til stedet hvor vi skulle mødes, som var en park, som aftenen klokken 21:00 som vi havde aftalt, blev jeg chokeret. Der kom aldrig en dreng der var på min alder. Der kom en gammel mand og spurgte hvad jeg lavede her og jeg svarede sandheden at jeg ventede på min kæreste. Derfra kan jeg intet huske!

Jeg vågnede op på sygehuset og fik at vide at jeg var blevet voldtaget, men de havde heldigvis beviser nok til at anholde ham. Men til min største skuffelse fik han desværre kun 4 års fængsel.

Jeg blev sendt til psykolog og jeg fortalt ikke min psykolog om hvad der foregik derhjemme og i skolen, men han mente alligevel at det ville være godt for mig at komme i gruppeterapi. Og der mødte jeg min første ven. F.

F. og jeg var sammen 24/7, men en dag da vi talt om fortid brød jeg sammen og følte mig tvunget til at fortælle ALT i min barndom. F. foreslog at jeg snakkede med min psykolog om det og det gjorde jeg så.

Jeg blev tvangsfjernet fra mine forældre og kom hen til min plejemor og -far. I starten var jeg meget genert og sky. Og hver gang min plejefar prøvede at snakke om min fortid brød jeg sammen og jeg var ekstremt bange for at han ville gøre det min biologiske far gjorde mod mig dengang.

En dag sagde min plejefar at nu SKULLE vi altså tale om det, men igen brød jeg sammen og turde ikke og jeg nægtede derfor. Han begyndte at give mig lussinger og jeg fik ikke mad. En dag blev han (heldigvis) taget på fersk gerning hvor han stod og slog mig. Hun ringede med det samme til politiet og han sidder også inde nu. Så nu bor jeg kun med min plejemor og hunden som jeg sagde i starten.

Jeg var ved at komme ovenpå igen. Jeg havde det godt med mig selv. Jeg var færdig med skolen og var kommet ud med gode karakterer på trods af mobning, misbrug, voldtægt og vold. Jeg havde det godt. Gruppeterapien hjalp mig rigtig meget og jeg fik en masse venner derfra og F. og jeg havde det så skægt sammen.

Men selvfølgelig midt i alle de gode ting, skal der jo nærmest ske noget forfærdeligt og det gjorde der! I januar 2013 skete der noget som jeg for alt i verden ikke havde håbet på. Min bedste ven, F., forlod denne jord alt for tidligt! Han blev 17 år. Kun 17 år! Han blev slået ihjel mellem to biler og han døde (heldigvis) på stedet, så han ikke led nogen smerte!!

Mit spørgsmål er så nu, hvordan skal jeg komme videre når jeg ikke kan se lyset ud af en den mørke tunnel og jeg ikke har F. til at snakke med om alle mine problemer som jeg tumler med nu!

Og hvordan skal jeg kunne komme videre når ALT, seriøst ALT omkring mig, enten minder mig om min barndom eller om F.?

Og det gør det oven i købet ikke lettere at min voldtægtsmand kommer ud i næste måned!

Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre!

Plz hjælp mig.

Med venlig Hilsen L.

Pige, 17 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære L.

Tak for dit lange brev, hvor du meget detaljeret beskriver den svære opvækst, som du har haft; - det må have været svært at være dig.

Det er rigtig godt, at du har skrevet til BørneBrevkassen, og jeg vil rigtig gerne forsøge at hjælpe dig, så godt jeg nu kan.

Jeg synes, det er ret fantastisk, at du har kunnet holde det ud i så mange år og er kommet dertil, hvor du kan skrive om din opvækst. Det er godt gået, og siger mig noget om, at du er en pige, som besidder meget store ressourcer til at ville overleve. Det er et godt udgangspunkt for at kigge fremad i livet.

Du fortæller, at du har været udsat for mobning, misbrug, voldtægt og vold samt mistet din bedste ven. Det er mange voldsomme oplevelser, du har været igennem over flere år; - oplevelser som kan være svære at lægge bag sig.

Men det er dejligt at høre, at gruppeterapien har hjulpet dig rigtig meget; - dér fandt du en masse venner heriblandt også F., som blev din bedste ven. Ham har du så siden mistet i et trafikuheld, lyder det til. Det gør mig selvfølgelig ked af det på dine vegne; - det føles helt urimeligt, at du også skulle opleve det.

Du spørger : " ….

hvordan skal jeg komme videre når jeg ikke kan se lyset ud af den mørke tunnel og jeg ikke har F. til at snakke med om alle mine problemer som jeg tumler med nu! ….. når ALT, seriøst ALT omkring mig, enten minder mig om min barndom eller om F.?"

Jeg kan godt forstå, at det er svært for dig, når du ikke synes, du kan se lyset. Og jeg tænker, at du har brug for hjælp til at komme til at se lyset, for du har ret til et godt ungdomsliv på trods af din svære opvækst. Du har ret til at få hjælp, men hvilken hjælp er den bedste……? Det er du jo den, der nok bedst kan mærke – hvad kunne være den bedste hjælp for dig lige nu, får jeg lyst til at spørge.….?

Dernæst kommer jeg til at tænke på, at du oplevede gruppeterapien meget positivt dengang – det gav dig en masse godt. Kunne det mon være en mulighed, at du igen prøver at komme i noget gruppeterapi – enten via psykologen, som du tidligere kom hos? Og ellers har din egen læge mulighed for at henvise dig til noget. Måske vil gruppeterapi igen give dig en masse positivt og hjælpe dig til at se lyset ud af tunnelen …….? Nogle kommuner tilbyder sorggrupper for børn og unge, der har mistet et familiemedlem eller en nær ven. Måske kan du undersøge, om din kommune har det, så du kan få hjælp til at bearbejde din sorg.

Og ellers tænker jeg, at det er vigtigt, at du finder en jævnaldrende ven/veninde eller voksen, som du kan betro dig til, og som du har tillid til vil hjælpe dig. Jeg ved ikke, om du fortsat går i skole – er under uddannelse eller om du har et arbejde, men måske er der en i dit netværk, som du kunne betro dig til – en medstuderende eller en kollega……? Det kunne måske også være din plejemor, hvis du har et godt forhold til hende……? Eller måske en præst i dit sogn? Præster kan være rigtig gode at snakke med, men de færreste tænker på den mulighed. Så måske var det noget, du kunne undersøge?

Hvis du synes det er svært at få taget hul på snakken med én af dem, kunne du jo eventuelt vise ham/hende dit brev og mit svar – det kunne måske være en god indledning…?

Men hvis du ikke synes, du har nogen, du har lyst til at betro dig til, ja så er der også den mulighed at du kan ringe til BørneTelefonen på 116 111, hvor der hver dag sidder rådgivere klar til at snakke med de mange børn og unge, der hver dag ringer ind. Hvis du hellere vil skrive med en rådgiver, ja så kan du i stedet

logge dig på chatten eller sms'e til 116 111.

Hvis du kontakter os på BørneTelefonen, kan du snakke med en rådgiver om, hvilke andre muligheder du har for at få hjælp, og I kan snakke om, hvad der lige nu vil være mest brugbart for dig……?!

Jeg håber, du kan bruge mit svar til at komme bare lidt videre lige nu ….. og så håber jeg, du kontakter os, for vi vil rigtig gerne hjælpe dig videre.

De bedste sommer-hilsener fra

BørneBrevkassen

Er du blevet seksuelt krænket?

Seksuelle krænkelser er, hvis du bliver tvunget, presset eller lokket til noget seksuelt. Det kan også være en krænkelse, selvom man ikke sagde nej.

En seksuel krænkelse er fx hvis nogen rører ved dig på en seksuel måde, uden at du har givet dem lov. Hvis du bliver bedt om at røre ved dem. Hvis du skal kigge på noget seksuelt eller gøre noget seksuelt – fx tage tøjet af.

Det er heller ikke ok, hvis du bliver presset til at tale om seksuelle emner – fx svare på spørgsmål, om du onanerer.

Det er vigtigt at tale med nogen, hvis man har været udsat for en krænkelse. Her kan du læse mere om seksuelle krænkelser og få gode råd.

Seksuel krænkelse Andre der hjælper

Anmeld digital krænkelse

Anmeld ulovlig deling af billeder og video samt digital afpresning
Læs mere

Anmeld seksuelt overgrebsmateriale

Anmelde seksuelt overgrebsmateriale med børn
Læs mere

Anmeld voldtægt og seksuelle overgreb

Hjælp til at anmelde voldtægt og seksuelle overgreb
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.