Brev
Han troede jeg sov
Hej
Det er måske ikke det største problem for andre og det troede jeg heller ikke det ville blive for mig.
Men nytårs aften havde jeg 2 venner på besøg, min bedste veninde og en dreng fra vores klasse. Vi havde helt vildt hyggeligt, og da vi skulle lige os til at sove ved en 7 tiden bestemmer min veninde sig så for at hun hellere vil sove på madrassen også kan han sove i min seng sammen med mig.
Først er jeg sådan lidt nej og smut nu ned i din egen seng! Men tilsidst er jeg bare så træt at jeg bliver ligeglad med det. Jeg vågner så 1 time eller sådan noget efter, ved at jeg kan mærke en der tager på mine bryster.. Jeg prøver bare at lade som om jeg sover og vende mig væk fra ham så han ikke kan nå,
jeg falder i søvn igen men vågner flere gange i løbet af natten ved at han prøver at få sin hånd ind under min dyne eller rør ved min røv eller læber. Jeg ved slet ikke hvad jeg skal gøre så jeg gør det samme igen, fordi han er jo min ven og jeg vil ikke gøre det akavet mellem os. Og efter det var sket havde jeg bare svært ved at falde i søvn igen når han nærmest lå lige op af mig.. Men nu kan jeg ikke lade være med at tænke på det han kunne finde på at gøre det..
Og jeg ved jo godt at der sikkert er mange andre af den her slags spørgsmål hvor det er meget værre, men det her fylder alligevel meget for mig.
-Anonym
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Det lyder til, at du har fået overtrådt dine grænser nytårsaften, og det er ikke bare noget, man glemmer, selvom det kan virke som det nemmeste. Faktisk er det rigtig sundt, at du reagerer – for det er aldrig i orden at forgribe sig på andre og slet ikke, når det ikke ok eller personen sover – det skal din ven have at vide! Også selvom det nu er nogle dage siden..
Jeg forstår godt, at du ikke har lyst til at gøre det akavet mellem jer, da det jo er din ven, men spørgsmålet er, om det ikke bliver mere akavet, hvis du ikke får sagt fra? Jeg ved ikke, om du har overvejet det, men du kunne måske fortælle ham, at du har været glad for jeres venskab, og netop derfor har du brug for at tale med ham om berøringerne. Du kan jo fortælle sandheden og sige, at du faktisk var vågen, men at du var bange for, hvordan han ville reagere, hvis du vågnede. Jeg synes sagtens, du kan sige, at du ikke brød dig om det, og at du derfor forventer, at han aldrig gør noget lignende, hvis han vil være din ven.På den måde lærer han jo også, at han skal spørge først og ikke bare gøre noget. Hvis han kan love dig at han ikke gør noget igen, kan du jo efterfølgende mærke efter, om du stadig har lyst til at være venner med ham.
Jeg håber, du ved, at det er ham, der har gjort noget forkert og ikke dig! Det er bedst, at du får sagt fra, så du i fremtiden kan mærke, hvor dine grænser går - og få sagt tydeligt fra. Du skal med andre ord passe godt på dig selv og dine grænser.
Husk, at du altid er velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116111.
De bedste hilsner
BørneTelefonen