Han tog mig på røven?

Hej BørneTelefonen
En dreng fra min klasse tog mig på røven i går. Han er et år ældre end mig. Jeg bukkede mig ned for at gå min dansk-bog og han tager mig bare på røven. Han kalder mig også en klam bitch og en liderlig luder og alt muligt andet
Håber i kan hjælpe mig!😁

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år

Det er bestemt ikke ok, at din klassekammerat kalder dig øgenavne og rører ved dig, når det ikke er noget, du selv har lyst til, så det skal han stoppe med.

Du kan jo overveje, om du skal tage en snak med ham, hvor du siger, at du faktisk ikke brød dig om, at han tog dig på røven, så han ved, at det ikke er noget, han skal gøre igen! Det samme gælder med øgenavnene – der er jo ingen, der bryder sig om at blive kaldt “klam bitch” og “liderlig luder”. Det skal han vide. Det ændrer selvfølgelig ikke på det, han har gjort, men det kan forhåbentlig gøre, at han tænker sig lidt bedre om i fremtiden. Det kan du jo overveje, om du har mod på..

Hvis det ikke hjælper – eller du måske allerede har forsøgt at tale med ham uden held, så synes jeg, at du skal fortælle det til en af dine lærere, så de han tale med ham. For i sidste ende er det dine lærere, der skal sørge for, at du har det godt, når du er i skole. Kunne det være en mulighed?

Jeg håber, du kan bruge mit svar. Ellers er du selvfølgelig altid velkommen til at kontakte BørneTelefonen igen på 116111.

De bedste hilsner
BørneTelefonen

Er du blevet seksuelt krænket?

Seksuelle krænkelser er, hvis du bliver tvunget, presset eller lokket til noget seksuelt. Det kan også være en krænkelse, selvom man ikke sagde nej.

En seksuel krænkelse er fx hvis nogen rører ved dig på en seksuel måde, uden at du har givet dem lov. Hvis du bliver bedt om at røre ved dem. Hvis du skal kigge på noget seksuelt eller gøre noget seksuelt – fx tage tøjet af.

Det er heller ikke ok, hvis du bliver presset til at tale om seksuelle emner – fx svare på spørgsmål, om du onanerer.

Det er vigtigt at tale med nogen, hvis man har været udsat for en krænkelse. Her kan du læse mere om seksuelle krænkelser og få gode råd.

Seksuel krænkelse Andre der hjælper

Anmeld digital krænkelse

Anmeld ulovlig deling af billeder og video samt digital afpresning
Læs mere

Anmeld seksuelt overgrebsmateriale

Anmelde seksuelt overgrebsmateriale med børn
Læs mere

Anmeld voldtægt og seksuelle overgreb

Hjælp til at anmelde voldtægt og seksuelle overgreb
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.