Brev
Han rørte ved mig
Hej BørneTelefonen
Her forleden var jeg til fødselsdag hos min gode veninde. Vi var nogle venner og hendes familie. Det var en vildt hyggelig aften, og vi endte også alle med at blive meget fulde.
Om aften blev jeg og sov hos min veninde. Vi lå begge i hendes seng. Jeg lå yderst. Jeg når lige at falde i søvn da hendes far kommer ind. Han siger ikke noget men går bare hen til sengen og begynder at røre ved mig.
Han stikker hånden under min dyne og rør først mit lår og numse. Jeg siger Ikke noget da jeg går lidt i panik og ikke vil vække min veninde. Så jeg lades bare som om jeg sover. Han røre også min kønsdel, men heldigvis kun uden på mine jogging bukser.
Jeg rykker mig så, men da han blev ved fik jeg taget mig mod til at sige at han skulle gå. Det gør han så, men kommer tilbage igen efter et par minutter. Hvor han rør mig igen. Jeg for sagt til ham at skal gå i seng, det gør han så heldigvis. Næste dag kunne jeg næsten ikke engang sige noget til ham.
Det er nu nogle dage siden, men jeg har tænkt på det meget. Jeg har altid godt kunne lide min venindes far og han har aldrig gjort sådan noget før. Jeg ved han var meget meget fuld, så jeg tror ikke han kan huske det. Jeg var også fuld, så jeg er lidt bange for om det faktisk skete, eller der er noget jeg har drømt. Men jeg er næsten sikker på det skete.
Mit spørgsmål er bare om jeg burde sige det til nogen? jeg tror ikke min veninde vil tro på det. Og så slemt var det vel heller ikke? Eller hvad?
Jeg har siden hen sover hos min veninde uden der skete noget.
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år
Uanset om du var fuld eller ej, har du haft en ubehagelig oplevelse, som din venindes far har udsat dig for. Din venindes far har ingen ret til at røre ved dig, og det er godt gået af dig, at du beder ham om at gå!  Det kræver et stort mod, at sige fra overfor en voksen der burde passe på dig og ikke forulempe dig. Derfor er det vigtigt for mig at pointere, hvor stærkt det er gået af dig.
Når din venindes far rør ved dig, selvom du beder ham gå, er det overgreb og det ER slemt, uanset hvordan du vender og drejer det.
Når man har haft sådan en oplevelse, er det rigtig vigtigt at få talt med nogen om det. Jeg vil foreslå, at du betror dig til dine forældre eller en anden voksen, som du føler dig tryg ved. De kan hjælpe dig til, hvad du skal gøre herfra. Det er ikke noget, du skal gå rundt med alene.
Det kan også være en god idé at få talt med en psykolog, da den slags grænseoverskridende oplevelser kan få indflydelse på dit forhold til drenge/mænd – også når du bliver voksen.
Selvom det lykkedes dig at få ham til at gå, udsatte han dig for en oplevelse, der kan komme til at skubbe til din oplevelse af, hvad der er almindeligt, og hvad der ikke er. Det er  IKKE almindeligt, at din venindes far kom ind til dig om natten og rørte ved dig.
Det er vigtigt at du får talt med nogen om det. Det er din krop og det er dig, der bestemmer over den – altid! Faktisk er det en rettighed du har. Du kan læse mere om dine rettigheder her.
Det er godt, at der ikke er sket noget igen efterfølgende. Men jeg kan forestille mig, at utrygheden sidder i dig, når du besøger din veninde. Det er derfor rigtig godt, at du skriver til os og ikke bare lader som om, det ikke er sket. Det er ikke spor godt, at gå rundt med sådan en oplevelse alene.
Fordi det er din venindes far, vil jeg forslå, at du venter med at tale med din veninde, til du har talt med en voksen om det. Den voksne, du taler med, kan hjælpe dig med at få sagt det til din veninde på en ordentlig måde.
Hvis det kan hjælpe dig, er du velkommen til at vise dét vi to har skrevet sammen til dine forældre, eller den voksne du vælger at tale med. Det er måske lettere, end at skulle fortælle hvad der er sket med ord. Du lyder som en stærk og klog pige, og det er så godt, at du reagerede og sagde fra overfor din venindes far.
Jeg vil anbefale dig at kigge lidt på denne hjemmeside: Krænket af en voksen. Der er en kort video, som jeg synes du skal se.
Får du brug for at tale med nogen, er BørneTelefonen et godt sted at starte. Du kan chatte med os, eller du kan ringe eller sms’e på 116111. Det er gratis, og du er anonym. Vi kan ikke se, hvor du ringer/skriver fra.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen