Han rørte ved mig

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år

Uanset om du var fuld eller ej, har du haft en ubehagelig oplevelse, som din venindes far har udsat dig for. Din venindes far har ingen ret til at røre ved dig, og det er godt gået af dig, at du beder ham om at gå!  Det kræver et stort mod, at sige fra overfor en voksen der burde passe på dig og ikke forulempe dig. Derfor er det vigtigt for mig at pointere, hvor stærkt det er gået af dig.

Når din venindes far rør ved dig, selvom du beder ham gå, er det overgreb og det ER slemt, uanset hvordan du vender og drejer det.

Når man har haft sådan en oplevelse, er det rigtig vigtigt at få talt med nogen om det. Jeg vil foreslå, at du betror dig til dine forældre eller en anden voksen, som du føler dig tryg ved. De kan hjælpe dig til, hvad du skal gøre herfra. Det er ikke noget, du skal gå rundt med alene.

Det kan også være en god idé at få talt med en psykolog, da den slags grænseoverskridende oplevelser kan få indflydelse på dit forhold til drenge/mænd – også når du bliver voksen.

Selvom det lykkedes dig at få ham til at gå, udsatte han dig for en oplevelse, der kan komme til at skubbe til din oplevelse af, hvad der er almindeligt, og hvad der ikke er. Det er  IKKE almindeligt, at din venindes far kom ind til dig om natten og rørte ved dig.

Det er vigtigt at du får talt med nogen om det. Det er din krop og det er dig, der bestemmer over den – altid! Faktisk er det en rettighed du har. Du kan læse mere om dine rettigheder her.

Det er godt, at der ikke er sket noget igen efterfølgende. Men jeg kan forestille mig, at utrygheden sidder i dig, når du besøger din veninde. Det er derfor rigtig godt, at du skriver til os og ikke bare lader som om, det ikke er sket. Det er ikke spor godt, at gå rundt med sådan en oplevelse alene.

Fordi det er din venindes far, vil jeg forslå, at du venter med at tale med din veninde, til du har talt med en voksen om det. Den voksne, du taler med, kan hjælpe dig med at få sagt det til din veninde på en ordentlig måde.

Hvis det kan hjælpe dig, er du velkommen til at vise dét vi to har skrevet sammen til dine forældre, eller den voksne du vælger at tale med. Det er måske lettere, end at skulle fortælle hvad der er sket med ord. Du lyder som en stærk og klog pige, og det er så godt, at du reagerede og sagde fra overfor din venindes far.

Jeg vil anbefale dig at kigge lidt på denne hjemmeside: Krænket af en voksen. Der er en kort video, som jeg synes du skal se.

Får du brug for at tale med nogen, er BørneTelefonen et godt sted at starte. Du kan chatte med os, eller du kan ringe eller sms’e på 116111. Det er gratis, og du er anonym. Vi kan ikke se, hvor du ringer/skriver fra.

Kærlig hilsen
BørneTelefonen

Er du blevet seksuelt krænket?

Seksuelle krænkelser er, hvis du bliver tvunget, presset eller lokket til noget seksuelt. Det kan også være en krænkelse, selvom man ikke sagde nej.

En seksuel krænkelse er fx hvis nogen rører ved dig på en seksuel måde, uden at du har givet dem lov. Hvis du bliver bedt om at røre ved dem. Hvis du skal kigge på noget seksuelt eller gøre noget seksuelt – fx tage tøjet af.

Det er heller ikke ok, hvis du bliver presset til at tale om seksuelle emner – fx svare på spørgsmål, om du onanerer.

Det er vigtigt at tale med nogen, hvis man har været udsat for en krænkelse. Her kan du læse mere om seksuelle krænkelser og få gode råd.

Seksuel krænkelse Andre der hjælper

Anmeld digital krænkelse

Anmeld ulovlig deling af billeder og video samt digital afpresning
Læs mere

Anmeld seksuelt overgrebsmateriale

Anmelde seksuelt overgrebsmateriale med børn
Læs mere

Anmeld voldtægt og seksuelle overgreb

Hjælp til at anmelde voldtægt og seksuelle overgreb
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.