Graviditet

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år, Det lyder som en rigtig grov og hård oplevelse, du har haft – og jeg kan godt forstå, hvis du følte, og måske stadig føler(?), dig bange. Jeg synes, at det er så stærkt af dig, at du har fundet mod til at skrive herind til brevkassen, og jeg vil gøre mit bedste for at hjælpe dig. Selvom dit spørgsmål handler om, at du er bange for, at du kan være blevet gravid, vil jeg alligevel starte med at fortælle dig, at du ikke bør gå alene med den svære oplevelse, du er blevet udsat for. Jeg kan godt forstå, at du blev meget bange, da du blev udsat for voldtægten, og jeg kan også godt forstå, hvis du var så bange, og måske chokket bagefter, at du ikke turde sige noget om det til dine venner. Jeg ved fra andre, som har været udsat for voldtægt, at det kan føles rigtig svært at skulle fortælle nogen om det, men jeg ved, at det er meget vigtigt, at du alligevel får det gjort. Sådan en oplevelse, som du har haft, skal bearbejdes, og man har brug for at tale med nogen om hele situationen, så man ikke går med det helt alene. Måske har man brug for at tale med en psykolog, som ved, hvordan man kan komme til at reagere og føle efter sådan en oplevelse – og hvordan man kan få det bedre. Det er ikke sikkert, at det er dén slags hjælp, du har brug for, men jeg tænker, at du kan have brug for at tale med nogen om det. Det er også meget vigtigt, at en læge undersøger, at alt er, som det skal være. Som du måske allerede ved, er der ikke kun risiko for, at man kan blive gravid, når man har ubeskyttet sex, man kan også risikere at blive smittet med forskellige kønssygdomme. En lægen vil både kunne tage en graviditetstest på dig og tjekke, om du kan være smittet med en kønssygdom – og hvis du er det, kan han/hun hurtigt behandle dig.

Jeg vil derfor fortælle dig et sted, som hedder Center for voldtægtsofre. Her hjælper de mennesker, som har været udsat for en voldtægt. Der er både læger og psykologer, som ved rigtig meget om, hvordan man kan have det, når man har været udsat for det, som du har. Måske kan du kontakte dem? Du kan se mere her: http://www.voldtaegt.dk/hj%c3%a6lp+efter+overgreb

Kan du ellers forestille dig, at du ville kunne tale med dine forældre om det, der er sket? Hvis du f.eks. har et godt forhold til din mor, vil det måske være rart at tale med hende? Det kan også være, at du først har brug for at tale med en rigtig god veninde? Måske har veninden mod på at hjælpe dig med at fortælle om oplevelsen til en voksen? Hvis du ikke synes, du kan snakke med dine forældre om det, kunne det måske være, at din veninde kunne fortælle det til sin mor – som så ville kunne hjælpe dig videre? Som du sikkert ved, er det en forbrydelse, som han har udsat dig for, så derfor har du også mulighed for at fortælle det, der er sket til politiet, så han ikke gør det mod nogle andre igen.

Hvis du stadig ikke helt ved, hvem du vil kunne tale med, må du meget gerne ringe ind til BørneTelefonen på 116 111 eller skrive på UngeChatten. Så kan vi hjælpe dig med at finde ud af, hvem du mon vil kunne tale med – og hvordan. Jeg håber, at mit svar har hjulpet dig, og jeg håber, at du finder lidt mere mod frem og snakker med en voksen tæt på dig. Mange tanker og kærlige hilsner BørneTelefonen

Er du blevet seksuelt krænket?

Seksuelle krænkelser er, hvis du bliver tvunget, presset eller lokket til noget seksuelt. Det kan også være en krænkelse, selvom man ikke sagde nej.

En seksuel krænkelse er fx hvis nogen rører ved dig på en seksuel måde, uden at du har givet dem lov. Hvis du bliver bedt om at røre ved dem. Hvis du skal kigge på noget seksuelt eller gøre noget seksuelt – fx tage tøjet af.

Det er heller ikke ok, hvis du bliver presset til at tale om seksuelle emner – fx svare på spørgsmål, om du onanerer.

Det er vigtigt at tale med nogen, hvis man har været udsat for en krænkelse. Her kan du læse mere om seksuelle krænkelser og få gode råd.

Seksuel krænkelse Andre der hjælper

Anmeld digital krænkelse

Anmeld ulovlig deling af billeder og video samt digital afpresning
Læs mere

Anmeld seksuelt overgrebsmateriale

Anmelde seksuelt overgrebsmateriale med børn
Læs mere

Anmeld voldtægt og seksuelle overgreb

Hjælp til at anmelde voldtægt og seksuelle overgreb
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.