Fuld og dum

Jeg er en pige på 16.
Her forleden holdte jeg fest. Det skal lige siges at jeg har fået lov af mine forældre. Min mor var til stede under hele aftenen. Mit problem er at jeg blev meget fuld, og jeg var på skift på toilettet med 2 drenge. Jeg synes det er akavet nu fordi de var der mens jeg tissede. I løbet af aftenen sad jeg også på den ene drengs skød og så holdte vi meget om hinanden og nu synes jeg bare det hele er så akavet og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre.

Pige, 16 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16 år.

Hvor er det godt at du skriver, fordi jeg kan fornemme at oplevelsen fylder meget i dig.  Når man er fuld, gør man nogle gange ting, man ikke ville gøre, hvis man var ædru. Det er noget mange unge mennesker prøver. Og der er ikke noget forkert i at synes, at det kan føles lidt akavet dagen efter.

Man kan nemt føle sig lidt flov og skamfuld, når man tænker over, hvad man gjorde til festen. Det tror jeg, at de fleste mennesker har prøvet. Man bliver lidt mindre genert, når man drikker alkohol og derfor tænker man måske ikke over, at man tisser foran andre.

Det er ikke altid, at andre personer lægger så meget mærke til dét, man gør i fuldskab – for de er jo selv i gang med at holde fest og er måske også lidt fulde. Kunne du måske prøve at snakke med en veninde om det, så du får vendt hele oplevelsen med en anden? Måske vil du opleve, at det ikke føles så slemt at tale om dén aften, du var til fest, og måske blev lidt for fuld?

På samme måde kunne du måske også tale med den dreng, du sad på skødet ad. Måske har han en helt anden opfattelse af, hvad der skete? Egentlig kan det være rart at give ‘lidt slip’ på sig selv – og måske synes drengen, det var helt ok?

Jeg ved godt, at det ikke nødvendigvis hjælper – når man virkeligt føler, at man har opført sig akavet.

Men så kan du måske sige til dig selv, at du nu har fået nogle erfaringer med alkohol.

Selvom man kunne ønske det, så kan man ikke springe den slags erfaringer over – man er nødt til at prøve sig frem og lære af de akavede situationer. Til næste fest vil du allerede have en meget bedre fornemmelse af, hvornår du har fået tilpas med alkohol, og hvor meget du kan tåle at drikke.

Jeg håber, at du kan bruge mine tanker.

De varmeste hilsner fra BørneTelefonen.

Er du blevet seksuelt krænket?

Seksuelle krænkelser er, hvis du bliver tvunget, presset eller lokket til noget seksuelt. Det kan også være en krænkelse, selvom man ikke sagde nej.

En seksuel krænkelse er fx hvis nogen rører ved dig på en seksuel måde, uden at du har givet dem lov. Hvis du bliver bedt om at røre ved dem. Hvis du skal kigge på noget seksuelt eller gøre noget seksuelt – fx tage tøjet af.

Det er heller ikke ok, hvis du bliver presset til at tale om seksuelle emner – fx svare på spørgsmål, om du onanerer.

Det er vigtigt at tale med nogen, hvis man har været udsat for en krænkelse. Her kan du læse mere om seksuelle krænkelser og få gode råd.

Seksuel krænkelse Andre der hjælper

Anmeld digital krænkelse

Anmeld ulovlig deling af billeder og video samt digital afpresning
Læs mere

Anmeld seksuelt overgrebsmateriale

Anmelde seksuelt overgrebsmateriale med børn
Læs mere

Anmeld voldtægt og seksuelle overgreb

Hjælp til at anmelde voldtægt og seksuelle overgreb
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.