Brev
Farvel
Sex, hemmeligheder, utro, vold og sorg. Det fylder mit liv… Og jeg kan ikke klare det mere. Et kort resume af mit liv..
Jeg er kun 13 år.. Og er en pige.
da jeg var 11 blev jeg tvunget til at sende nøgenbilleder til en dreng..
Da jeg så blev 12 blev min mødom taget af den samme dreng som fik nøgenbillederene….
Samme år opdager jeg at ingen af de kærester jeg har haft kunne lide mig, de tænkte kun på de former jeg har.
Jeg mister også begge min bedsteforældre…
Nu er jeg 13 år, drengen tvinger mig stadig til sex, min søster snager i mit privatliv, jeg har overvejet selvmord meget på det sidste.. Og jeg er ikke rigtig bange for døden. Så hvorfor ikke sige farvel en sidste gang….
Farvel!
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Jeg kan godt forstå, at du har fået nok af, at sex, hemmeligheder, vold og sorg skal fylde så meget i dit liv. Det er heller ikke spor rimeligt, og det skal der gøres noget ved hurtigt. Men selv om man godt kan få den tanke, at det var nemmere, hvis man ikke var her, når det hele virker uoverskueligt - så er det aldrig den rigtige løsning! Jeg håber, du læser mit svar, så du kan se, at der ER hjælp at få.
Dine grænser er blevet overtrådt, og du har været udsat for både afpresning og seksuelt overgreb. Hvis man ikke taler med andre om det, kan man komme til at tro, at det er ens egen skyld, og det er det ikke.
Du skal vide, at det faktisk er ulovligt at presse folk til at gøre ting, de ikke har lyst til. Fx at presse andre til nøgenbilleder. At have fået delt personlige billeder med andre kan gøre, at man føler sig presset til at gøre noget, man ikke har lyst til.
Men selvom drengen har nøgenbilleder af dig, må han ikke bruge dem. Det er ulovligt. På vores hjemmeside kan du læse lidt mere om de regler, der gælder på nettet: https://bornetelefonen.dk/tema/problemer-på-nettet. Måske ved drengen også godt, at det han gør, er forkert. Nogle gange er man nødt til at anmelde dem, der gør sådan noget, før de stopper med det. Jeg ved godt, at det måske kan virke uoverskueligt at skulle til at anmelde ham, men det vil vi rigtig gerne hjælpe dig med her på BørneTelefonen! For jeg ved fra andre, at det som regel ikke stopper, før man får det anmeldt.
Du nævner, at din søster snager i dit privatliv. Nu ved jeg ikke, hvor gammel hun er, men hvis hun f.eks. ved, hvad der foregår, og at du bliver afpresset, kunne hun måske hjælpe dig med at få det fortalt til en voksen? Selv om det er grænseoverskridende - det ved jeg godt.
Hvis du ikke har mod på det, kan du evt. prøve at tage en snak med en voksen. Det kan nemlig være nødvendigt, at en voksen hjælper med f.eks. at anmelde den afpresning, drengen har udsat dig for. Jeg tænker også, at det er rigtig vigtigt, at en voksen får at vide, at du bliver tvunget til sex, så det kan blive stoppet. Husk - det er drengen, der gør noget forkert - ikke dig!!
Så hvis du skal prøve at tænke på en voksen, som du f.eks. ville anbefale din veninde at tale med, hvis hun var i problemer, hvem kunne det så være? Det kan både være ens forældre, men der er også mange, der hellere vil starte med at snakke med en lærer, pædagog eller måske en helt anden?!
Hvis du ikke kan komme i tanke om nogen, synes jeg, du skal prøve at ringe eller skrive direkte til os på 116111. Somme tider er det lettere at komme i tanke om en voksen, hvis man får lidt hjælp af en rådgiver fra BørneTelefonen. Det er der mange andre, der har brugt os til. Du behøver ikke sige, hvem du er, når du ringer / skriver.
Jeg håber, du alligevel vil lade os (eller en anden voksen) hjælpe dig, for dit liv er vigtigt, og du har ret til at være tryg.
Et stort knus til dig.
Fra BørneTelefonen
Få flere gode råd om selvmordstanker
Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.
Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.
Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.
På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.