Et overgreb eller ej?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige

Selvom det er noget tid siden, at du har oplevet overgrebet, kan det fylde meget. Det er helt forståeligt og en normal reaktion, når man oplever noget, der er så grænseoverskridende. Det er derfor godt, at du skriver herind, så du kan få noget hjælp.

Det, du har oplevet, er et overgreb. Det er der slet ingen tvivl om. Du sagde fra både med kroppen og med ordene. Og du var desuden så påvirket af alkohol, at det var helt forkert af drengen at udnytte dig. Samtidig blokerede hans venner døren, så du ikke kunne få hjælp. Så jo – det er et overgreb. Også selvom du til sidst gav op. Jeg kan virkelig godt forstå, du føler dig krænket.

Jeg må også indrømme, at jeg bliver chokeret over, hvor hensynsløs drengen er. Tænk, at han sådan nedgør dig, når I mødes. Det virker som om, han slet ikke har forstået, at det faktisk er ham, der kan ende med at få store problemer. For han har gjort noget ulovligt. Han har udsat dig for en seksuel krænkelse – og det kan han blive dømt for.

Du beskriver, at du føler skam over det, der skete. Du har ikke noget at skamme dig over. Selvom man bliver fuld, så betyder det ikke, at andre må udnytte en. Du har derfor ikke gjort noget forkert.

Det kan være svært at skulle fortælle andre, hvad man har oplevet. Både fordi det kan være svært at sætte ord på, og fordi man måske kan være nervøse for deres reaktion. Der kan også være skam forbundet med det - som du skriver.

Men jeg vil alligevel råde dig til at få fortalt nogen om den her oplevelse. Det er nemlig vigtigt, at du får hjælp. Du kan selv mærke, at det påvirker dig alt for meget og går ud over din skole og din trivsel.

En mulighed er derfor at fortælle det til dine forældre. Dine forældre vil kunne støtte dig og hjælpe dig med, hvad der kan gøres. I kan eventuelt læse sammen på http://www.voldtaegt.dk om den hjælp, du kan få.

Du kan også vælge at tale med en anden voksen, som du er tryg ved. Du kan eventuelt vise dit brev og mit svar, som en start på en snak. I dit brev får du nemlig så fint beskrevet, hvad der er sket, og hvordan du har det. Ved at tale med en voksen om det, kan I også overveje, om der skal tages kontakt til en psykolog. Det kan nemlig være en rigtig god hjælp for dig.

Derudover er det en god ide, at du også får talt med din studievejleder og lærerne på din uddannelse, så de ved, hvorfor du har haft svært ved at koncentrere dig. Sammen kan I lave en aftale om, hvordan de bedst hjælper dig godt i gang igen med studiet. Og så skal de også hjælpe dig, så du ikke konfronteres med drengen hele tiden.

Du skriver, at du har talt lidt med dine veninder om det, der skete. Måske kunne det være en lettelse for dig, at få fortalt det hele. De kan sikkert godt mærke på dig, at du har det svært. Og jeg kunne forestille mig, at de også vil kunne støtte dig og hjælpe dig, hvis drengen igen kommer med krænkende bemærkninger.

Det kan tage tid før man føler at det bliver ok igen oven på en krænkelse. Og det kan tage tid før du får en oplevelse af at kunne håndtere det, der er sket. Men det kan godt blive anderledes – og du har allerede taget første skridt på vejen, ved at bede om hjælp. Derfor ønsker jeg dig atl mulig held med at tage næste skridt og få fortalt om krænkelsen.

De kærligste hilsener

BørneTelefonen

Er du blevet seksuelt krænket?

Seksuelle krænkelser er, hvis du bliver tvunget, presset eller lokket til noget seksuelt. Det kan også være en krænkelse, selvom man ikke sagde nej.

En seksuel krænkelse er fx hvis nogen rører ved dig på en seksuel måde, uden at du har givet dem lov. Hvis du bliver bedt om at røre ved dem. Hvis du skal kigge på noget seksuelt eller gøre noget seksuelt – fx tage tøjet af.

Det er heller ikke ok, hvis du bliver presset til at tale om seksuelle emner – fx svare på spørgsmål, om du onanerer.

Det er vigtigt at tale med nogen, hvis man har været udsat for en krænkelse. Her kan du læse mere om seksuelle krænkelser og få gode råd.

Seksuel krænkelse Andre der hjælper

Anmeld digital krænkelse

Anmeld ulovlig deling af billeder og video samt digital afpresning
Læs mere

Anmeld seksuelt overgrebsmateriale

Anmelde seksuelt overgrebsmateriale med børn
Læs mere

Anmeld voldtægt og seksuelle overgreb

Hjælp til at anmelde voldtægt og seksuelle overgreb
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.