Brev
Et bh billede
Hej
For cirka et år siden sendte jeg et nude til en dreng men jeg ved ikke helt hvorfor jeg gjord det han blev bare ved med at spørg og spørg og tilsidst gjord jeg det bare han havde så taget screen uden jeg vidste det og vist det til sine venner som desværre går i min klasse de gør tit grin af mig og fortæller det til alle hvor jeg prøver på alt ignorer det eller sig jeg ikke har men får det lidt dårligt hvergang han snakker om det har
Hvad skal jeg gør
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år
Hvor er det sejt, at du skriver til BørneTelefonen og deler din historie med os. Tak for din åbenhed og dit mod. Jeg vil rigtigt gerne prøve at hjælpe dig med, hvad du kan gøre i din situation.
Jeg kan sagtens forstå, at det må være svært at være dig lige nu. Du skriver nemlig, at du har sendt et nude til en dreng for et års tid siden. Det er der ikke noget galt i – så længe, at du er ok med det.
Det kunne godt lyde lidt som om, at du ikke helt har haft lyst til det, men har følt dig lidt presset eller lokket. Er det mon sådan, det skal forstås? Det kan ikke være ret sjovt, hvis det er sådan, du føler.
Du fortæller også, at drengen desværre har taget et screen, uden du vidste det, og han har vist det til sine venner, som også går i din klasse. Det er slet ikke i orden, og jeg synes også, at du skal vide, at det er ulovligt at dele private billeder af andre – uden samtykke. Du skal altså give lov til, at han må dele billeder af dig. Vidste du mon det?
Det er heller ikke ok, at drengens venner nu gør grin med dig og fortæller det til alle. Det lyder for mig som mobning. Og det skal stoppes hurtigst muligt.
Jeg tror, at jeg ville vælge at snakke med en voksen om det, hvis jeg var dig. Har du prøvet det? Jeg ved, at mange børn og unge føler, at det er rart at få det ud, så man ikke skal gå og holde det inde i sig selv.
Det er også de voksne, der har ansvaret for, at du får hjælp – både til at få stoppet den ulovlige billeddeling og mobningen. Derfor ville jeg overveje at tale med f.eks. mor eller far om det. Det kan også være, at du hellere vil tale med en lærer eller en anden voksen fra din familie. Hvem føler du dig mest tryg ved?
Hvis du har lyst til at læse mere om, at du har ret til at føle dig tryg i skolen, at din skole skal have en anti-mobbe-plan, og at din lærer har pligt til at hjælpe dig, så kan du kigge her: https://bornetelefonen.dk/mobning/rettigheder-mobning/.
Du kan også overveje at tale med ”SletDet”. Dem finder du her: https://redbarnet.dk/sletdet/. De ved rigtigt meget om deling af nøgenbilleder og andre private billeder. Du kan også få hjælp til, hvordan du kan få slettet billedet eller anmeldt det.
Jeg tror i hvert fald, at det er vigtigt, at du får snakket med en voksen om det, så du ikke skal gå og have det dårligt og føle dig krænket. Du har ret til at få hjælp – både til at få stoppet delingen af dit billede og til at få stoppet, at drengens venner gør grin med dig og fortæller om billedet til alle.
Hold endelig fast i dit store mod. Det tror jeg, at du kan komme rigtigt langt med.
Kæmpe kram fra BørneTelefonen