Brev
Er jeg blevet Krænkede?
En dreng fra min skole begyndte og tag på mig da jeg var 11-12 år og han gør det stadig og nu er jeg 13
ved ikke om det går ind for at være en krænkelse
(han har taget på mig fra brystet og ned)
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej 13 årige pige.
Jeg kan læse, at det er noget du har tænkt på i lang tid - det har også stået på i lang tid. Måske mærker du, at det fylder mere og mere, for hver dag der går? Sådan er det ofte, hvis man går med den slags bekymringer alene. Derfor er det så sejt, at du skriver ind til Brevkassen, og spørger om hjælp. Det hjælper næsten altid at få snakket om det.
Jeg vil lige være ret tydelig: Det er en krænkelse, at røre eller gøre noget imod ens vilje, og hvis man ikke har fået lov. Han overskrider og krænker dine grænser - og det er ikke okay.
Selvom man måske ikke altid får sagt nej eller stop, betyder det ikke, at det er i orden. Lige så snart du føler ubehag, hvis det føles forkert, eller man er i tvivl omkring, hvordan man har det, så er det dine private grænser, som du mærker. Og de skal ikke overskrides. Derfor er det vigtigt, at drengen får at vide, at han overskrider dine grænser.
Det kan gøres ved at du siger stop, og fortæller ham, at du ikke synes, at det er rart. Hvis han ikke respekterer det, er det vigtigt at du får hjælp til at få ham stoppet på en anden måde. Måske skal han også have hjælp fra nogle voksne til, at det ikke er okay at gøre sådan. Det kan være, at han ikke ved, hvordan han skal komme i kontakt med andre piger - derfor skal han måske lære, hvordan man gør det på en måde, så man ikke overskrider andres grænser.
Du skriver, at det er en dreng fra din skole. Jeg får lidt på fornemmelsen, at I ikke går i klasse sammen? Måske kan du få hjælp fra nogle veninder, eller en voksen til at få ham stoppet?
Det er i det hele taget en rigtig god idé, at du får snakket med nogle omkring det. Enten med dine forældre, eller en lærer som du snakker godt med. Det betyder ikke nødvendigvis, at der skal ske noget. Men de kan hjælpe med at passe på dig.
Kære 13-årige pige - du er sej! Du mærkede efter og kunne fornemme, at det virkede forkert. Og du handlede på det, da du skrev herind. Nu har du fået lidt mere af vide, måske kan det styrke dig i, at få drengen stoppet eller få talt om det. Jeg er ikke i tvivl om, at du sagtens kan få ordnet det - måske med lidt hjælp fra en god voksen eller veninde.
Kærligste tanker
BørneTelefonen