Er i tvivl om det er voldtægt

Hej børnetelefonen

Jeg er en pige på 17 år og jeg er i tvivl om jeg er blevet voldtaget så her er min historie:
Jeg havde været til fest om aftenen og det var efterhånden ved at være sent, så jeg valgte at tage med en kammerat hjem, for at overnatte hos ham, jeg kender ham godt, da vi har været venner i et par år.

Nå, men vi tog hjem til ham (det skal lige siges, at hans forældre ikke var hjemme) og han redte op til, at jeg kunne ligge ved siden af ham, vi var lidt småfulde begge to, så vi lå og pjattede lidt. Pludselig kyssede han mig på munden, det blev jeg lidt forbavset over, men jeg sagde ikke noget til det og så lå jeg bare der mens han lå ovenpå mig, jeg var ikke helt klar på, at han ville ha’ sex med mig, men han tog tøjet af mig og det var det vi endte med at gøre..

Jeg kunne mærke at jeg ikke rigtig havde lyst og så gjorde det også ondt, men samtidig så lå jeg også bare og hverken gjorde eller sagde noget, så jeg ved ikke helt om det var min egen skyld for jeg sagde jo på ingen måde nej eller gjorde modstand, samtidig føler jeg også bare at det der skete, at det vi overhovedet havde sex var så forkert.

Jeg har haft modet til at snakke med ham om det og vi har ikke snakket sammen siden, jeg gik bare hjem dagen efter tidlig morgen, uden at sige farvel..

Så faktum er at jeg ikke ved om jeg er blevet voldtaget, da jeg ikke har gjort noget for at stoppe det og jeg føler mig ret ensom og tom nu, da jeg ikke ved hvad jeg skal gøre?

Mvh. Mig

Pige, 17 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 17-årige

Hvor er det godt, du har fundet modet til at dele denne oplevelse. Du beskriver så klart og godt, hvordan du har det med det, der skete den nat med din kammerat, og det er på ingen måde rart at gå med alene.

Du fortæller, at du ikke havde lyst, og at det gjorde ondt. Hvor er det godt, du kunne mærke, hvad der skete med din krop og dine følelser.  Jeg ved ikke, om du kan blive i tvivl om, hvad du faktisk mærkede, og hvad der skete? Det er vigtigt, at du holder fast i din egen oplevelse og følelser.

For mig kan det lyde som om, at din kammerat har overskredet dine grænser, og det må være rigtig ubehageligt for dig. Nogle gange kan man også få følelsen af, at man er blevet ekstra svigtet, fordi det er en ven, der har gjort det.

Du fortæller, at du ikke var helt klar på, han ville have sex med dig. Det er meget almindeligt, at man kan blive fanget i en situation, hvor man ikke får sagt fra. Men din kammerat har også et ansvar overfor dig. Han skal være sikker på, at du gerne vil have sex med ham. Det var ikke kun dit ansvar at stoppe op undervejs.

Som jeg læser dit brev, lyder det heller ikke som om, at han har været opmærksom på, om du synes det var rart? Du skriver, at du hverken gjorde eller sagde noget, og det er jo også en måde at sige nej på. Man kan sige nej på mange måder. Vores krop kan også sige nej ved at ligge helt stille, undgå øjenkontakt og “lukke af”, så den bliver helt passiv.

Du kender din kammerat bedre end jeg, og jeg ved ikke, hvad hans oplevelse af situationen har været. Det kan være, han har været styret af sit eget behov for sex, at han har været fuld eller simpelthen har aflæst dig helt forkert. Lige meget hvad er det dine følelser, som er vigtige for dig.

Du er faktisk i tvivl, om du er blevet voldtaget. Du skal vide, at jeg har talt med mange andre unge, som har siddet med samme fornemmelse af tvivl efter oplevelser, hvor deres seksuelle grænser er blevet overskredet. Nogle unge beskriver også en følelse af skam, netop fordi de ikke sagde nej.

Om det er en voldtægt, du har været udsat for, er svært at sige for mig. Jeg ved ikke, hvad du tænker om betegnelsen, men det kan have været en form for et seksuelt overgreb eller krænkelse. Et seksuelt overgreb sker tit imellem personer, der kender hinanden i forvejen, og der er ikke nødvendigvis vold eller fysisk tvang forbundet med overgrebet. Du kan læse lidt mere om, hvad et seksuelt overgreb er her: Center for voldtægtsofre Du kan også ringe ind og tale med en rådgiver på centret om det, der er sket. De har stor er faring på området og vil kunne forstå dine tanker og tvivl. De vil også kunne vejlede dig.

Hvis man har oplevet et seksuelt overgreb, kan man godt komme til at føle sig forkert og alene. Jeg kan læse, at du føler dig tom og ensom. Det er meget almindeligt at have det på den måde. Det er vigtigt, at du får talt med en person, du har tillid til, om det.

Når vi føler os tomme og ensomme, er det et tegn på, at vi trænger til at dele vores tanker med andre. Mon der er en voksen tæt på dig, du kan tale med det om? Det kan være din mor eller far, din lærer eller en træner? Det kan måske være helt uoverskueligt for dig at begynde på sådan en snak. En idé kunne være at vise dette brev og mit svar til dig.

Hvis du har brug for mere taletid med en voksen, du ikke kender, men som du kan have tillid til, er du meget velkommen til at ringe ind til os på BørneTelefonen på 116111. Vi er klar til at lytte og hjælpe dig videre.

Du skal vide, at det er virkelig vigtigt, du kan mærke dine egne grænser. Det skal du blive ved med at gøre. Du har en masse virkelig gode overvejelser omkring det, der er sket dig, og det er så vigtigt, du får delt dem med nogen. Du har vist omsorg og handlekraft overfor dig selv ved at skrive herind, og jeg tror på, at du også kan have modet indeni dig til at få talt endnu mere om det, der er sket.

Kærlig hilsner og tanker fra BørneTelefonen

Er du blevet seksuelt krænket?

Seksuelle krænkelser er, hvis du bliver tvunget, presset eller lokket til noget seksuelt. Det kan også være en krænkelse, selvom man ikke sagde nej.

En seksuel krænkelse er fx hvis nogen rører ved dig på en seksuel måde, uden at du har givet dem lov. Hvis du bliver bedt om at røre ved dem. Hvis du skal kigge på noget seksuelt eller gøre noget seksuelt – fx tage tøjet af.

Det er heller ikke ok, hvis du bliver presset til at tale om seksuelle emner – fx svare på spørgsmål, om du onanerer.

Det er vigtigt at tale med nogen, hvis man har været udsat for en krænkelse. Her kan du læse mere om seksuelle krænkelser og få gode råd.

Seksuel krænkelse Andre der hjælper

Anmeld digital krænkelse

Anmeld ulovlig deling af billeder og video samt digital afpresning
Læs mere

Anmeld seksuelt overgrebsmateriale

Anmelde seksuelt overgrebsmateriale med børn
Læs mere

Anmeld voldtægt og seksuelle overgreb

Hjælp til at anmelde voldtægt og seksuelle overgreb
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.