er dette overgreb?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16 år

Det er bestemt ikke i orden, at han ikke respekterer dit nej. Og slet heller ikke, at han ikke fjerner sin hånd, når du beder ham om det.
Et nej betyder nej, og “flyt din hånd” betyder, at han skal flytte sin hånd. Det kan slet ikke diskuteres.
Du har retten 100 % på din side.

Det må uden tvivl have været meget ubehageligt for dig at være i den situation den nat.
Jeg vil derfor råde dig til at holde fysisk afstand til ham, når I bliver fulde sammen, for det lader til, at han har svært ved at håndtere det.

Hvis du samtidig føler, at det er svært at afvise ham, så han forstår det i situationen, så vil det måske hjælpe dig, hvis du prøver at undgå at komme til at være for tæt sammen med ham i lignende situationer.

Kunne du tale med ham om det, når I ikke er fulde?
Kunne du sige til ham, at det er dybt ubehageligt, at han rører ved dig, når du siger fra?

Hvis du holder af ham som ven, kunne du sige dét til ham, så han ved, at det ikke bliver til mere, og så det ikke går ud over jeres venskab, at han gør tilnærmelser.

Måske misforstår han, fordi han så gerne vil noget mere med dig, at han helt overser alle dine afslag. Jeg siger ikke dette, fordi det så er okay, hvad han har gjort. Men fordi det måske kan hjælpe på din følelse af pinlighed at se det fra hans side.

Nogle gange, når andre har gjort noget mod os, som vi ikke kunne lide, så kan vi blive skræmte. Og hvis det ikke var drengens ønske at gøre dig skræmt, så kan det måske hjælpe dig at vide, at det han ville med dig ikke var at gøre dig ubehageligt til mode.

Det er også derfor, at det kan være godt, hvis du kan tale med ham om, hvad der er sket. Det kan hjælpe dig til at komme af med pinligheden og få det bedre.

Måske er han faktisk forelsket i dig … kunne det være derfor, han ikke kan lade dig være? Måske kan du få ham til at åbne lidt op og fortælle dig, hvad han egentlig ville.

Hvis det er for svært at tale med ham om det, kunne du prøve at tale med nogle af jeres fælles venner.
Måske er der én af de andre drenge, der kan tale med ham, så han forstår det. Kunne det være en idé?

Og din veninde kunne hjælpe dig med at holde den afstand til ham, du har brug for, når I er til fest sammen.
Ja, det kan de andre drenge jo også, hvis de ved, at der er behov for det.

En sidste ting:
Hvis du kan mærke, at du bliver ved med at have det dårligt over oplevelsen, så er det vigtigt, at du får talt med nogen om det.
Jeg vil især råde dig til at tale med din veninde, men jeg vil også råde dig til at tale med en voksen, du har tillid til.

Samtidig er det vigtigt, at drengen forstår, at det reelt set er et overgreb, når han ikke respekterer andres seksuelle grænser.
Det kunne han have brug for at få at vide. Måske også fra en voksen.

Du er også mere end velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116111. Du er 100% anonym, så du kan roligt ringe. Vi vil meget gerne lytte og rådgive dig.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Er du blevet seksuelt krænket?

Seksuelle krænkelser er, hvis du bliver tvunget, presset eller lokket til noget seksuelt. Det kan også være en krænkelse, selvom man ikke sagde nej.

En seksuel krænkelse er fx hvis nogen rører ved dig på en seksuel måde, uden at du har givet dem lov. Hvis du bliver bedt om at røre ved dem. Hvis du skal kigge på noget seksuelt eller gøre noget seksuelt – fx tage tøjet af.

Det er heller ikke ok, hvis du bliver presset til at tale om seksuelle emner – fx svare på spørgsmål, om du onanerer.

Det er vigtigt at tale med nogen, hvis man har været udsat for en krænkelse. Her kan du læse mere om seksuelle krænkelser og få gode råd.

Seksuel krænkelse Andre der hjælper

Anmeld digital krænkelse

Anmeld ulovlig deling af billeder og video samt digital afpresning
Læs mere

Anmeld seksuelt overgrebsmateriale

Anmelde seksuelt overgrebsmateriale med børn
Læs mere

Anmeld voldtægt og seksuelle overgreb

Hjælp til at anmelde voldtægt og seksuelle overgreb
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.