Brev
Er det voldtægt
Hej BB.
Her den anden dag var jeg til en fest med folk der var en del ældre end mig. Jeg mødte den her dreng der heller ikke var så vild med at danse og feste i det hele taget. Han var super sød og vi valgte at gå ind i et rum hvor vi kunne være lidt mere private.
Vi snakked længe og han spurgte om jeg havde en kærste, jeg sagde nej. Han spurgte som om jeg nogensinde havde kysset en, igen svarede jeg nej og sagde at jeg er vildt dårlig til det. Der gik noget tid og så spurgte han om jeg ville lære det.
Iden jeg kunne nå at svare vælted han mig ned på gulvet og kyssede mig vi lå i et stykke tid og kyssede med tungen og jeg kunne mærke at han ville mere (vilket jeg også ville lidt) han stak sin hånd op under min kjole og ned i mine underbukser.
jeg bad ham om at stoppe men det gjoder han ikke. Han slog mig og tog kvæler tag og jeg blev så bange at jeg gen gelte hans lyster, det gjorder ondt og han tvang mig til at give ham et blowjob.
Selv om han tvang mig var det aligvel fantastisk. Så var det voldtægt?
Hilsen p.
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære P
Hvis man ikke har lyst til sex og siger fra, men alligevel bliver tvunget til det, så er det seksuel krænkelse eller voldtægt, som man også kan kalde det. Det er overhovedet ikke i orden, at han ikke stoppede, da du sagde til ham, at han skulle stoppe og at han oven i købet tog kvælertag på dig. Det er faktisk ulovligt!
Det er godt, at du kunne mærke dine egne grænser, også selvom du også lidt havde lyst, indtil du bad ham om at stoppe – det er nemlig vigtigt at lytte til sine egne grænser og at følge dem. Der er ingen, der må tvinge dig til at gøre noget, som du ikke har lyst til. Der er ikke noget galt med at have forskellige grænser, og det er vigtigt at gå frem i sit eget tempo. Det skal den anden person altid respektere.
Jeg ved, at det kan være rigtig svært at fortælle andre, hvad der er sket, og hvordan man selv havde det med situationen. Det lyder ikke som om, du har fortalt andre om det? Hvis du ikke har, tænker jeg, det kunne være rigtig godt for dig, at få talt med en, som du er tryg ved. Det kan nemlig være rart at have nogen at få støtte af i sådan en situation. Derudover vil den, du fortæller det til, også kunne hjælpe dig med, hvad der kan gøres her fra.
En mulighed er derfor, at du fx taler med dine forældre om det - så kan de også holde øje med dig, hvis du pludselig reagerer på denne her oplevelse. Er det en mulighed eller er der en anden, du hellere vil tale med? En lærer på skolen måske, eller en venindes mor?
En måde at få fortalt om situationen på kan være at vise dit brev og mit svar. Nogle kan også have brug for at tale med en anonym om det, inden de har mod på at fortælle det til en, de kender. Du er derfor velkommen til at ringe til os på BørneTelefonen 116111.
Du skriver, at selvom han tvang dig, synes du alligevel, at det var fantastisk. Nogle kan opleve en fysisk reaktion ved sex, selvom de bliver tvunget til det. Måske er det sket for dig eller også er det af andre grunde? I situationen, hvor det skete, kan nogle godt opleve at blive så bange, at de gør noget, som de egentlig ikke har lyst til. Bagefter kan nogle opleve skam. Lige meget hvad, så må man aldrig tvinge nogen til sex.
Det er flot, at du reagerer på det der er sket ved at skrive herind. Det kan være et skridt på vejen mod at få talt med andre vigtige voksne om det. Jeg håber, at det her brev har været en hjælp for dig.
Kærlige hilsner
BørneTelefonen