Er det voldtægt

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære P

Hvis man ikke har lyst til sex og siger fra, men alligevel bliver tvunget til det, så er det seksuel krænkelse eller voldtægt, som man også kan kalde det. Det er overhovedet ikke i orden, at han ikke stoppede, da du sagde til ham, at han skulle stoppe og at han oven i købet tog kvælertag på dig. Det er faktisk ulovligt!

Det er godt, at du kunne mærke dine egne grænser, også selvom du også lidt havde lyst, indtil du bad ham om at stoppe – det er nemlig vigtigt at lytte til sine egne grænser og at følge dem. Der er ingen, der må tvinge dig til at gøre noget, som du ikke har lyst til. Der er ikke noget galt med at have forskellige grænser, og det er vigtigt at gå frem i sit eget tempo. Det skal den anden person altid respektere.

Jeg ved, at det kan være rigtig svært at fortælle andre, hvad der er sket, og hvordan man selv havde det med situationen. Det lyder ikke som om, du har fortalt andre om det? Hvis du ikke har, tænker jeg, det kunne være rigtig godt for dig, at få talt med en, som du er tryg ved. Det kan nemlig være rart at have nogen at få støtte af i sådan en situation. Derudover vil den, du fortæller det til, også kunne hjælpe dig med, hvad der kan gøres her fra.

En mulighed er derfor, at du fx taler med dine forældre om det - så kan de også holde øje med dig, hvis du pludselig reagerer på denne her oplevelse. Er det en mulighed eller er der en anden, du hellere vil tale med? En lærer på skolen måske, eller en venindes mor?

En måde at få fortalt om situationen på kan være at vise dit brev og mit svar. Nogle kan også have brug for at tale med en anonym om det, inden de har mod på at fortælle det til en, de kender. Du er derfor velkommen til at ringe til os på BørneTelefonen 116111.

Du skriver, at selvom han tvang dig, synes du alligevel, at det var fantastisk. Nogle kan opleve en fysisk reaktion ved sex, selvom de bliver tvunget til det. Måske er det sket for dig eller også er det af andre grunde? I situationen, hvor det skete, kan nogle godt opleve at blive så bange, at de gør noget, som de egentlig ikke har lyst til. Bagefter kan nogle opleve skam. Lige meget hvad, så må man aldrig tvinge nogen til sex.

Det er flot, at du reagerer på det der er sket ved at skrive herind. Det kan være et skridt på vejen mod at få talt med andre vigtige voksne om det. Jeg håber, at det her brev har været en hjælp for dig.

Kærlige hilsner

BørneTelefonen

Er du blevet seksuelt krænket?

Seksuelle krænkelser er, hvis du bliver tvunget, presset eller lokket til noget seksuelt. Det kan også være en krænkelse, selvom man ikke sagde nej.

En seksuel krænkelse er fx hvis nogen rører ved dig på en seksuel måde, uden at du har givet dem lov. Hvis du bliver bedt om at røre ved dem. Hvis du skal kigge på noget seksuelt eller gøre noget seksuelt – fx tage tøjet af.

Det er heller ikke ok, hvis du bliver presset til at tale om seksuelle emner – fx svare på spørgsmål, om du onanerer.

Det er vigtigt at tale med nogen, hvis man har været udsat for en krænkelse. Her kan du læse mere om seksuelle krænkelser og få gode råd.

Seksuel krænkelse Andre der hjælper

Anmeld digital krænkelse

Anmeld ulovlig deling af billeder og video samt digital afpresning
Læs mere

Anmeld seksuelt overgrebsmateriale

Anmelde seksuelt overgrebsmateriale med børn
Læs mere

Anmeld voldtægt og seksuelle overgreb

Hjælp til at anmelde voldtægt og seksuelle overgreb
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.