Brev
Er det voldtægt?
Jeg mødtes fornylig med en tidligere ven i håbet om at jeg kunne få lidt hjælp med mine selvværdsproblemer…
Kl. Var 2 om natten og han var fuld det hele ender ud i at han begynder på alle mulige ting det skal lige siges at jeg er 14 og han er 16…
Han ender med at få op til flere fingre op i mig og flere gange… men det er så her jeg er i tvivl?
Er det stadig voldtægt eller overgreb eller hvad betegner man det som?
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14år
Tak for dit modige brev. Hvor er det sejt af dig at skrive ind. Det skal du virkelig vide!
For at svare direkte på dit spørgsmål, kan man sige at et overgreb er så snart det overskrider dine grænser. Når du ikke er med på, at det er ok det han gør. Det er aldrig okay at overskride nogens grænser. Udover det, er din tidligere ven over 15 år. Det betyder, at han er over den seksuelle lavalder, og du er under. Når man er over den seksuelle lavalder og har sex med en, der er under, kan man anmelde det og risikere at blive straffet for det. Men det vil være politiet der undersøger sagen, hvis man anmelder. Måske vil det være godt at læse mere om overgreb og måske ringe ind til www.voldtægt.dk Her kan du også ringe og få hjælp - uden at du skal anmelde noget.
Hvor er det bare en ærgerlig situation, du endte i med din tidligere ven. Det er slet ikke okay af ham. Og det er virkelig et svigt, når man rækker ud efter en ven, der i stedet overskrider ens grænser. Det bør ingen udsættes for.
Når du skriver, det er din tidligere ven, tænker jeg, det betyder du ikke ser ham mere? Måske på grund af den situation du beskriver? I hvert fald er det en virkelig vigtig beslutning.
Har du fortalt nogen om, hvad der er sket? Det er vigtigt, du fortæller det til en voksen. Find en god voksen at snakke med eller måske en veninde, der kan hjælpe dig med at snakke med en voksen. Det kan være en forælder, en sød lærer eller en helt tredje. Jeg håber, du vil snakke med en anden ven om dine selvværdsproblemer. Og jeg håber, du vil fortælle en voksen, hvad der er sket.
Hvis du har brug for flere råd eller bare vil snakke noget mere, er du altid velkommen til at ringe ind til BørneTelefonen på 116111. Her sidder  rigtig søde rådgivere klar til at lytte og hjælpe.
Kærlig hilsen BørneTelefonen