Er det voldtægt?

Hej Brevkassen.

Jeg er i tvivl om jeg har voldtaget en pige.

Det der skete, var at vi skulle hænge ud og se en film. Under filmen kigger hun på mig, og begynder at sætte sig ovenpå mig. Hun begynder så at snave mig, og jeg snaver tilbage. Hun tager sin trøje af og tager sin hånd ned i mine bukser. Hun gir’ mig et handjob. Jeg vender hende ned i sengen og begynder at snave hende. Derefter tager jeg hendes bukser og trusser af og slikker hende. Hun stønner.

Efter lidt tager jeg et kondom og stikker min pik op i hende. Hun er stadig okay med det, og stønner stadig. Efter cirka 15 minutter hvor jeg er lige ved at kommer siger hun “stop! Voldtægt! Du voldtager mig! STOP STOP STOP!” men da jeg er lige ved at komme, bliver jeg ved i 10 sekunder mere. Jeg kommer, og hun skynder sig at tage sit tøj og løber ud.

Dagen efter skriver hun, at hun vil melde mig til politiet for voldtægt, og jeg er pisse bange. Men er det egentlig voldtægt? Hun lagde jo selv op til det, og vi havde jo haft sex i noget tid.

Vær sød at hjælpe mig

Dreng, 16 år
Svar fra

Børnetelefonen

Brevet er redigeret af hensyn til barnets anonymitet

Kære dreng på 16 år,

Sikke noget rod! Det lyder som om, at det er gået meget hurtigt det hele, og du har haft svært ved at følge med selv.  Jeg forstår også, at du er i tvivl om det er voldtægt, og om du har gjort noget forkert. Derfor er det godt, at du skriver herind.

Ud fra det som er sket, kan jeg ikke sige, om det er voldtægt eller ej. Det kan jeg ikke, fordi der er mange ting, jeg ikke ved. Jeg ved for eksempel ikke, hvordan hendes oplevelse har været. Det kan jo være, at den er meget anderledes end din – også selvom du føler I ville det samme.

Jeg ved heller ikke, hvordan det faktisk foregik, da hun sagde nej og stop. Kom du fx til at ignorere hende? Jeg kan læse, at du føler, det er underligt, at hun pludselig siger stop. At hun pludselig ikke vil mere. Derfor fortsætter du, selvom hun ikke vil mere.

Jeg forstår godt, at du gerne ville komme, når du var så tæt på. Måske du tænkte: “Lad os nu lige blive færdige – vi mangler så lidt”. Det forstår jeg godt.  Men på den måde har oplevelsen måske været meget forskellig for jer to. Jeg tænker nemlig, at hun måske er blevet bange, da du ikke stoppede efter, hun bad dig om det.

Måske hendes oplevelse af, at du bare fortsatte har været rigtig skræmmende? Måske hun blev bange for dig? Det kan være meget svært at kæmpe sig fri, hvis man har en dreng inde i sig, som ikke vil stoppe. Måske du ikke har tænkt over, hvordan det mon var for hende..?

Som udgangspunkt er det altid forkert, at forsætte med noget, hvis den anden siger stop. Det gælder især i sengen. For lige meget hvor meget, der er blevet lagt op til det, kan man altid sige stop, når man ikke vil mere – også selvom drengen er ved at komme. Og det skal den anden faktisk respektere.

Når jeg læser dit brev, tænker jeg, at du er ked af det, som er sket. At du ville gøre det om, hvis du kunne. Det virker som om, at du glemte at sætte hende over dine egne behov. At det i sekundet var vigtige for dig at komme end at overveje hendes oplevelse af det.

Jeg læser ikke, at det er gjort af ond mening. Det er er altså ikke noget, du har gjort for at voldtage hende. Men det er den oplevelse, hun sidder med nu. Når hun vil tale om det som skete, vil det så være hendes historie,

Din historie er dog også vigtig. I var to mennesker til stede. To mennesker der ikke forstod hinanden og med forskellige historier om, hvad der skete.

Jeg forstår godt, at du er bange nu. Det er en svær situation, du står i. Hvis du har mod på at tale med en voksen om det, tror jeg, det ville være en god idé. Det er meget vigtigt, at du ikke oplever at stå alene i denne situation. Ligesom at det er meget vigtigt, at der er nogle voksne til at hjælpe dig og passe på dig i denne situation. Det er den voksnes ansvar at lytte til dig og hjælpe dig med at fortælle det fra din side. Det kan være din far, mor eller måske en tredje voksen du stoler på. Måske du kan komme i tanke om én du stoler på?

Jeg tror, det er en god idé, at du ikke taler mere med pigen nu. I andre situationer kan det være smart at konfrontere personen, som man er i konflikt med, men i dette situation kan det måske skabe flere problemer? Hvis man føler sig uretfærdigt behandlet, frustreret eller vred, kan man komme til at sige dumme ting. Ting som ikke gør din situation nemmere.

Du er også meget velkommen til at ringe til os på tlf. 116 111 og tale mere om det. Vi vil meget gerne hjælpe dig videre.

Kærlig Hilsen BørneTelefonen

Er du blevet seksuelt krænket?

Seksuelle krænkelser er, hvis du bliver tvunget, presset eller lokket til noget seksuelt. Det kan også være en krænkelse, selvom man ikke sagde nej.

En seksuel krænkelse er fx hvis nogen rører ved dig på en seksuel måde, uden at du har givet dem lov. Hvis du bliver bedt om at røre ved dem. Hvis du skal kigge på noget seksuelt eller gøre noget seksuelt – fx tage tøjet af.

Det er heller ikke ok, hvis du bliver presset til at tale om seksuelle emner – fx svare på spørgsmål, om du onanerer.

Det er vigtigt at tale med nogen, hvis man har været udsat for en krænkelse. Her kan du læse mere om seksuelle krænkelser og få gode råd.

Seksuel krænkelse Andre der hjælper

Anmeld digital krænkelse

Anmeld ulovlig deling af billeder og video samt digital afpresning
Læs mere

Anmeld seksuelt overgrebsmateriale

Anmelde seksuelt overgrebsmateriale med børn
Læs mere

Anmeld voldtægt og seksuelle overgreb

Hjælp til at anmelde voldtægt og seksuelle overgreb
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.