Er det voldtægt ?

Hej jeg er en pige på 15 år her for ik så lang tid siden havde jeg sex med en dreng og hvad jeg ikke ved er at drengen tager kondomet af imens vi har sex og han kommer så inde i mig jeg opdager det og bliver mega sur. Jeg har taget fortrydelse pille men er stadig pisse bange såe. Er det voldtægt det han har gjort eller?

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 15-årige

Jeg kan godt forstå, at du blev mega sur og bange.

På dit brev kan jeg se, at du har gået rundt med tanker om graviditet – og måske også kønssygdomme.

I havde en aftale om at bruge kondom ved sex. Men han tog med vilje tager kondomet af under samlejet. Det er en seksuel krænkelse.

Det du har været udsat for er en trend, som bliver kaldt ‘stealthing’.

Jeg har ikke hørt om nogen i Danmark, der har meldt den type af krænkelse til politiet.

Jeg har nogle råd til dig:

  • Tag kontakt til Henvisning: Sexlinien Der kan du få den nyeste viden på området. Du kan skrive eller tale med Sexlinien gratis og anonymt.
  • Måske får du lyst til at grave lidt mere i den form for krænkelse, som du har været udsat for? Du kan få mere at vide hos Center for voldtægtsofre. De må have gjort sig tanker om krænkelsen falder ind under  begrebet voldtægt eller ej. Men uanset hvad de siger, så er det forståeligt, at du føler sig ‘voldtaget’.
  • Tal om krænkelsen, der har ramt dig, med en tæt veninde, din mor…en eller anden, som du er tryg ved. Eller ring til os på tlf. 116 111 og tal med os.
  • Har du en god læge? Du kan også tage en snak med din læge om det overgreb, som du har været udsat for. Så kan du ved samme lejlighed blive tjekket for kønssygdomme.
  • Bor du i hovedstadsregionen? Og har du ikke en læge, som du er tryg ved, så prøv Sex og Samfunds anonyme klinik . Der kan du blive testet – og du behøver ingen henvisning. Kontakt for at høre nærmere om, hvordan de kan hjælpe dig.

Jeg kan godt forstå, hvis du får lyst til at konfrontere drengen. Han skal vide, at hans opførsel er tarvelig og krænkende. Det er en seksuel krænkelse – en seksuel handling uden samtykke. Det skal have at vide.

Jeg håber, at du finder overskud til at tale med drengen om den vrede og angst, han har påført dig. På den måde får han mulighed for at sige undskyld til dig og stoppe sin dårlige vane. Han skal stoppe, så det ikke går ud over flere end dig.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Er du blevet seksuelt krænket?

Seksuelle krænkelser er, hvis du bliver tvunget, presset eller lokket til noget seksuelt. Det kan også være en krænkelse, selvom man ikke sagde nej.

En seksuel krænkelse er fx hvis nogen rører ved dig på en seksuel måde, uden at du har givet dem lov. Hvis du bliver bedt om at røre ved dem. Hvis du skal kigge på noget seksuelt eller gøre noget seksuelt – fx tage tøjet af.

Det er heller ikke ok, hvis du bliver presset til at tale om seksuelle emner – fx svare på spørgsmål, om du onanerer.

Det er vigtigt at tale med nogen, hvis man har været udsat for en krænkelse. Her kan du læse mere om seksuelle krænkelser og få gode råd.

Seksuel krænkelse Andre der hjælper

Anmeld digital krænkelse

Anmeld ulovlig deling af billeder og video samt digital afpresning
Læs mere

Anmeld seksuelt overgrebsmateriale

Anmelde seksuelt overgrebsmateriale med børn
Læs mere

Anmeld voldtægt og seksuelle overgreb

Hjælp til at anmelde voldtægt og seksuelle overgreb
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.