Er det seksuelt overgreb, eller min egen skyld?

Hej BørneTelefonen

Jeg er en 16 årig pige der har en del tatoveringer, og er rigtig glad for dem. Da jeg skulle have lavet den sidste (som var på låret) oplevede jeg noget, som jeg ikke brød mig om.

Tatovøren var meget ulækker i sin tale, og blev ved med at sige han gerne ville røre ved mine private dele, og han blev ved med at spørge om han måtte slikke mig.

Da han så skulle sætte plastik på fordi han skulle ud og ryge, begyndte han at røre ved mine private dele, og stikke sine fingre ind, selvom jeg sagde jeg ikke ville, og at det var ubehageligt, og at jeg ikke kunne lide det.

Han blev ved med at sige han gerne ville have sex med mig, og gerne ville se mine private dele og jeg blev ved med at sige Nej og bad ham om at stoppe.

Han sagde også han gerne ville på date med mig, og da jeg sagde nej sagde han “I’m one of the most famous tattoo artists in the world, you’ll regret saying no to me” (han var fra et andet land)

Så er mit spørgsmål om det er seksuelt overgreb, eller om det er min egen skyld? Kunne jeg have gjort mere for det ikke var sket? Han blev ved med at true mig med at ødelægge tatoveringen..

Pige, 16 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16 år

Du har oplevet et seksuelt overgreb og det er på ingen måde din egen skyld! Du bestemmer over din egen krop. Det er din ret.

Du sagde flere gange tydeligt nej og begrundede det oven i købet yderligere med at sige, du ikke brød dig om det og at det var ubehageligt. Dén mand har krænket dig og dét skal du ikke finde dig i!

Oven i købet truede han dig ved at lade dig forstå, at han ville ødelægge din tatovering! Han har misbrugt sin magt i situationen, efter min mening. Sikke en ubehagelig situation, du har siddet i. Det er jeg virkelig ked af og vred over på dine vegne!

Du spørger mig ikke, hvad du skal gøre - men jeg håber, det er okay for dig, hvis jeg siger lidt mere?

Først og fremmest tænker jeg, du ikke skal gå alene med dine tanker. Det er vigtigt, du er tro mod dig selv og din fornemmelse af, at du har oplevet noget, der er krænkende for dig og at du handler på det.

Jeg foreslår, at du fortæller din mor eller en anden voksen, som du har tillid til, om din oplevelse.

Jeg foreslår, at I taler med Politiet om din oplevelse og lader dem vurdere tatovørens handlinger indenfor lovgivningen. I hvert fald er det i sig selv ulovligt at tatovere en person under 18 år, hvilket han kan straffes for og så må det være op til politiet om han kan retsforfølges i forhold til overgrebet.

Muligheden er også, at du sammen med dine forældre opsøger tatovøren og fortæller ham, at han har gjort noget forkert og at I misbilliger det. Dette er selvfølgelig en temperamentssag og afhænger helt af, hvad du selv har mod på og hvordan dine forældre forholder sig.

Hvis du skal tatoveres igen, kan du aftale med dine forældre eller en veninde, at en af dem tager med dig. Så kan du på den måde beskytte dig imod lignende oplevelser.

Hvor er det ærgerligt, at du skulle opleve dette! Jeg håber virkelig, at du kan holdet hovedet oppe og være klar i dit hjerte på, at DU ikke har gjort noget forkert.

Jeg håber, mine råd hjælper dig på vej? Du er altid velkommen til at ringe til Børnetelefonen, hvis du har brug for at tale mere. Vi vil altid lytte og forsøge at give idéer til, hvad du kan gøre.

Mange hilsner fra BørneTelefonen

Er du blevet seksuelt krænket?

Seksuelle krænkelser er, hvis du bliver tvunget, presset eller lokket til noget seksuelt. Det kan også være en krænkelse, selvom man ikke sagde nej.

En seksuel krænkelse er fx hvis nogen rører ved dig på en seksuel måde, uden at du har givet dem lov. Hvis du bliver bedt om at røre ved dem. Hvis du skal kigge på noget seksuelt eller gøre noget seksuelt – fx tage tøjet af.

Det er heller ikke ok, hvis du bliver presset til at tale om seksuelle emner – fx svare på spørgsmål, om du onanerer.

Det er vigtigt at tale med nogen, hvis man har været udsat for en krænkelse. Her kan du læse mere om seksuelle krænkelser og få gode råd.

Seksuel krænkelse Andre der hjælper

Anmeld digital krænkelse

Anmeld ulovlig deling af billeder og video samt digital afpresning
Læs mere

Anmeld seksuelt overgrebsmateriale

Anmelde seksuelt overgrebsmateriale med børn
Læs mere

Anmeld voldtægt og seksuelle overgreb

Hjælp til at anmelde voldtægt og seksuelle overgreb
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.