Brev
Er det seksuelt overgreb?
Brevet er anonymiseret af brevkasseredaktionen
Kære Børnetlf.
Mange fra min årgang er begyndt at lave seksuelle bevægelser når jeg, og et par andre børn er i nærheden, fx. at holde én fast mens man rykker numsen frem og tilbage. Jeg har prøvet at sige, at de skal stoppe, men de er for det meste ligeglad og siger at jeg skal stoppe med at skrige efter hjælp. Nå, men her i dag, 05-05, sad jeg sammen med mine venner, og en af de der drenges forældre sad ved bordet ved siden af. Pludselig sagde han bare “Hvem er du for en Larme-(navn)? Jeg har aldrig set sådan nogen børn som dig i denne klasse.”
Jeg blev overrasket over det siden, at han havde mere styr på mig, end sin egen søn. Jeg grinte bare af en vittighed, ikke engang specielt højt, og der var i forvejen larm i klassen. Burde jeg have sagt noget om hvad der skete dagen før, eller skulle jeg bare lukke munden, siden det kun er sket for mig én gang. Jeg har ikke snakket med min forældre, siden sidst jeg gjorde gik det galt og det endte med at jeg ikke har snakket med én fra min klasse i et helt år. Er det mit problem eller er det en andens, siden det også sker for en anden af mine venner?
Enlig vil jeg gerne have det stoppet, men helst ikke have nogen i ballade under mit navn.
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 14 år.
Hvor er det godt, at du har skrevet herind, jeg vil forsøge at hjælpe dig så godt, jeg kan.
Der er mange, som skriver ind til BørneTelefonen, som oplever, at deres grænser bliver seksuelt overskredet. Så du er ikke alene.
Når du skriver, at mange fra din årgang er begyndt at lave seksuelle bevægelser op af andre, tænker jeg, at det ikke må være særlig rart hverken at blive holdt fast eller være i nærheden af. Jeg kan godt forstå, at du gerne vil have det stoppet.
Du skriver, at de siger, at du skal stoppe med at skrige og kalde efter hjælp. Det fortæller mig, at det er noget, som du har gjort. Det er rigtig godt! Det er en kæmpe styrke at kunne sige fra. Den styrke skal du holde fast i uanset, hvad de andre siger.
Du har faktisk ret til at sige fra og bestemme over din egen krop. Det betyder, at der er ingen som må tvinge dig til noget, som du ikke synes er rart. Derfor skal du holde fast i, at det, som de gør, ikke er o.k.
Det kan for nogen være rart at tale med en voksen, som kan hjælpe med at få det stoppet. Du skriver, at sidst du talte med dine forældre om noget, som var galt, snakkede du ikke med en klassekammerat i et år.
Mon det vil give mening for dig at tale med din lærer i stedet? Han eller hun vil kunne tage problemet op på klassen uden at nævne dit navn. Hvad mon du tænker om det?
Det kan også være din sundhedsplejerske eller en anden vens forældre, som du har fortrolighed med. Jeg kan forestille mig, at dine andre klassekammerater, som også oplever at blive holdt fast, heller ikke synes, at det er rart. Måske du synes, at det giver mening at snakke med vennerne først og derefter en voksen.
Det kan for nogen være svært at tage snakken med en voksen. Du kunne eventuelt vise dit brev og mit svar som start til jeres snak, hvis du tænker, at det så kunne være nemmere.
Når du skriver om de andre drenges far og hans kommentar på dit grin over en vittighed får det mig til at tænke på, at det aldrig er rart at blive misforstået. Måske bed du ekstra mærke i det den dag, fordi hans søn gør noget, som, du ikke synes, er rart. Gad vide, om det er sådan, at du har det?
Jeg håber, at du får snakket med en voksen, som kan hjælpe med at stoppe de seksuelle bevægelser. Du viser mig i hvert fald med dit brev, at du har modet, da du allerede har skrevet herind. Det kræver nemlig mod. Du er super sej!
De bedste hilsner
BørneTelefonen.