Er det normalt!:(

Kære BB.

Jeg har tidligere skrevet et brev ind til jer om selsuelt misbrug! Og i besvarede det og jeg er virkelig taknemmelig i har hjulpet mig så meget. Og jeg fik talt med nogle og det var skønt.

Nå men jeg vil bare sige til jer at ligesom der står i overskriften (er det normalt!:() og ja det handler altså om at efter det der der er sket er jeg blevet så f…… Anderledes

altså alle mine veninder er fået fra mig undtagen en!. Hendes kælenavn er burger så det kalder vi hende også bare lige her:))

men ja jeg er blevet sådan en klassen ballademager altså jeg svare lærerne igen så hårdt og jeg er iskold og jeg går når det passer mig og laver hvad jeg vil og deltager kun når jeg vil.

Det er noget jeg har fået afhvide af de andre !! Men jaer min veninde burger er rigtig sød syntes jeg og kærlig

hun er selv sådan en sol jeg er blevet. Og altså jeg har en kæreste der hedder S og han er så sød han støtter mig i alt og han forstår godt hvorfor jeg reagere som jeg gør.

Men er det normalt at jeg er blevet sådan efter det der er sket?? ;(

plz

og hvis i vil vide det er mit andet ID nummer 12124 😉

plz svar og jeg er blevet 14;)

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år

Hvor er det dejligt at høre, at du fik fortalt nogen om overgrebene! Det er så sejt gjort af dig! Og vi er bare så glade for, at du kunne bruge rådet fra brevkassen. Forhåbentlig kan du også det denne gang..

Jeg kan forstå, at du synes, du er blevet så ”f… anderledes” efter det, som du har oplevet tidligere i livet – og selvom det ville være så rart, hvis det ikke var sådan, så er det helt naturligt, at du har ændret dig. Så ja, det er ”normalt” og helt forståeligt. Derfor kommer jeg sådan til at tænke på, om du mon også har fået talt med nogle professionelle voksne om det, du har været udsat for? For selvom overgrebene forhåbentlig helt er stoppet nu, så har de jo stadig påvirket dig – og det er vigtigt, at du får det bearbejdet, så du kan komme godt videre i livet.

Da jeg ved, at du tidligere har taget mod til dig og fortalt noget, der var meget svært, så tænker jeg, at du måske kan prøve det igen. Hvis du har mod og lyst til det, kunne du fx prøve at tage fat i den voksne, der tidligere har hjulpet dig og fortælle, at du er lidt skræmt af den måde, du opfører dig på og at du rigtig gerne vil have hjælp til at komme godt videre. Fx har alle skoler tilknyttet en skolepsykolog. Jeg tænker, at det måske ville være rart for dig at få talt det igennem, og måske kunne han/hun også hjælpe dig med, hvordan du stille og roligt bliver den person, som du gerne vil være. Måske har du slet ikke lyst til at have rollen som ”klassens ballademager” eller at være ”iskold”. Hvis du har lyst til at ændre dig, kan det også være en god ide at tale med din lærer. Måske kan han/hun hjælpe dig med at ændre din rolle i klassen. For selvom du lige nu betegner dig som ”ballademager”, er det jo ikke lig med, at du skal fortsætte med det, hvis du ikke har lyst..

Hvis du har mod på det, kan du måske starte med at fortælle det til din søde veninde eller din kæreste, så kan de nemlig hjælpe dig med at tage kontakt til en voksen, som kan hjælpe dig med at få den hjælp, som du lige nu fortjener, så du stille og roligt kan begynde at se fremad.

Du er meget velkommen til at skrive eller ringe til BørneTelefonen på 116111, hvis du har brug for det - vi er altid klar til at hjælpe.

De allervarmeste hilsner
BørneTelefonen

"alene" hør andres fortællinger

Hør YouTuber og influencer Emilie Briting og 17-årige Martha tale om at sige det højt, hvis man har det svært, og hvem man kan gå til.

Hjælpesætning
Få en hjælpesætning, der kan minde dig om, at du godt kan klare det, og at du er god nok!

Hvilken sætning hjælper dig?