Er det et seksuelt overgreb?

Hej

Jeg har brug for et råd..
Sagen er den at mig og min far for noget tid siden skulle sove i sammen seng. Da jeg havde lagt mig til at sove, lagde jeg mærke til at han begyndte at røre ved sig selv på en seksuel måde. Jeg tig min telefon frem for at signalere at jeg ikke sov, men han stoppede ikke.
Jeg er meget i tvivl om det er et seksuelt overgreb, da han jo ikke rørte mig, og i øvrigt troede jeg sov.
Min mor ved at godt at det er sket og vi har snakket en del om det, men føler stadig det ligger dybt i mig..
Det skal siges at min far har ADHD og autisme og derfor ikke altid kan styre sine impulser eller vurdere hvornår noget er passende/upassende.

Jeg er meget fortvivlet og ved ikke helt hvad jeg skal gøre.

Mvh X

Pige, 17 år
Svar fra

Børnetelefonen

Hej

Jeg kan så godt forstå, at du føler dig ramt og er fortvivlet. Det er utrygt og voldsomt, når ens far gør noget seksuelt, der er rettet mod en.

Du fortæller, at din far rørte ved sig selv på en seksuel måde, mens du var vågen og lå lige ved siden af. I dit tilfælde skete krænkelsen altså en aften, da I (af en eller anden grund) skulle sove i samme seng.

De følelser, der nu ligger dybt i dig, er resultat af krænkelsen – for det er sådan, det føles at blive krænket af sin far. Jeg bruger her ordet krænkelse, fordi du blev faktisk krænket den aften.

Det må rejse en masse uro i dig at tænke over, hvordan jeres forhold fremover vil forme sig. Når man bor tæt sammen i en familie, vil det jo konstant føles utrygt, når hans krop er tæt på din. Det er ikke underligt, hvis dit forhold til din far nu føles akavet. Og hvis du er bange for, hvad han kan finde på næste gang. Det er heller ikke underligt at følelserne af svigt og utryghed sidder i dig.

Jeg kan godt forstå, at du har talt med din mor. Jeg ved ikke, hvad din mor sagde til dig og rådede dig til. Jeg bliver i tvivl om, hvorvidt I har talt om, at du faktisk har det rigtigt skidt efter krænkelsen?

Jeg kan se, at din mor måske har forsøgt at finde forklaringer, der gør det muligt at forstå din fars adfærd.

Men jeg tænker, at det væsentlige fokus skal ligge på dig, der har været udsat for krænkelsen – og nu skal leve videre med utrygheden og udsigten til et fremtidigt akavet forhold til din far.

Det er ingen hjælp eller trøst at forsøge at fortrænge eller komme med mulige ’forklaringer’, for det ændrer ikke ved, at du har det dårligt. Måden du kommer videre på er at erkende, at du faktisk har brug for hjælp NU – og jeg tænker, at det også er derfor, at du har skrevet ind til mig.

Derfor vil jeg anbefale dig, at ringe til en rådgiver på Center for seksuelle overgreb. Her finder du de mest erfarne rådgivere og fagfolk Center for seksuelle overgreb på området for seksuelle krænkelser. Du kan ringe til dem og få en anonym samtale.

Jeg tror, at du vil få det meget bedre efter at have talt med en rådgiver fra denne organisation. Du kan fortælle dem om din fars særlige omstændigheder og lade dem hjælpe dig og din familie.

Jeg håber virkelig, du får den hjælp, du og din familie skal bruge, så I kan komme videre sammen på den bedste måde.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Er du blevet seksuelt krænket?

Seksuelle krænkelser er, hvis du bliver tvunget, presset eller lokket til noget seksuelt. Det kan også være en krænkelse, selvom man ikke sagde nej.

En seksuel krænkelse er fx hvis nogen rører ved dig på en seksuel måde, uden at du har givet dem lov. Hvis du bliver bedt om at røre ved dem. Hvis du skal kigge på noget seksuelt eller gøre noget seksuelt – fx tage tøjet af.

Det er heller ikke ok, hvis du bliver presset til at tale om seksuelle emner – fx svare på spørgsmål, om du onanerer.

Det er vigtigt at tale med nogen, hvis man har været udsat for en krænkelse. Her kan du læse mere om seksuelle krænkelser og få gode råd.

Seksuel krænkelse Andre der hjælper

Anmeld digital krænkelse

Anmeld ulovlig deling af billeder og video samt digital afpresning
Læs mere

Anmeld seksuelt overgrebsmateriale

Anmelde seksuelt overgrebsmateriale med børn
Læs mere

Anmeld voldtægt og seksuelle overgreb

Hjælp til at anmelde voldtægt og seksuelle overgreb
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.