Brev
Er det et seksuelt overgreb?
Hej
Jeg har brug for et råd..
Sagen er den at mig og min far for noget tid siden skulle sove i sammen seng. Da jeg havde lagt mig til at sove, lagde jeg mærke til at han begyndte at røre ved sig selv på en seksuel måde. Jeg tig min telefon frem for at signalere at jeg ikke sov, men han stoppede ikke.
Jeg er meget i tvivl om det er et seksuelt overgreb, da han jo ikke rørte mig, og i øvrigt troede jeg sov.
Min mor ved at godt at det er sket og vi har snakket en del om det, men føler stadig det ligger dybt i mig..
Det skal siges at min far har ADHD og autisme og derfor ikke altid kan styre sine impulser eller vurdere hvornår noget er passende/upassende.
Jeg er meget fortvivlet og ved ikke helt hvad jeg skal gøre.
Mvh X
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej
Jeg kan så godt forstå, at du føler dig ramt og er fortvivlet. Det er utrygt og voldsomt, når ens far gør noget seksuelt, der er rettet mod en.
Du fortæller, at din far rørte ved sig selv på en seksuel måde, mens du var vågen og lå lige ved siden af. I dit tilfælde skete krænkelsen altså en aften, da I (af en eller anden grund) skulle sove i samme seng.
De følelser, der nu ligger dybt i dig, er resultat af krænkelsen – for det er sådan, det føles at blive krænket af sin far. Jeg bruger her ordet krænkelse, fordi du blev faktisk krænket den aften.
Det må rejse en masse uro i dig at tænke over, hvordan jeres forhold fremover vil forme sig. Når man bor tæt sammen i en familie, vil det jo konstant føles utrygt, når hans krop er tæt på din. Det er ikke underligt, hvis dit forhold til din far nu føles akavet. Og hvis du er bange for, hvad han kan finde på næste gang. Det er heller ikke underligt at følelserne af svigt og utryghed sidder i dig.
Jeg kan godt forstå, at du har talt med din mor. Jeg ved ikke, hvad din mor sagde til dig og rådede dig til. Jeg bliver i tvivl om, hvorvidt I har talt om, at du faktisk har det rigtigt skidt efter krænkelsen?
Jeg kan se, at din mor måske har forsøgt at finde forklaringer, der gør det muligt at forstå din fars adfærd.
Men jeg tænker, at det væsentlige fokus skal ligge på dig, der har været udsat for krænkelsen – og nu skal leve videre med utrygheden og udsigten til et fremtidigt akavet forhold til din far.
Det er ingen hjælp eller trøst at forsøge at fortrænge eller komme med mulige ’forklaringer’, for det ændrer ikke ved, at du har det dårligt. Måden du kommer videre på er at erkende, at du faktisk har brug for hjælp NU – og jeg tænker, at det også er derfor, at du har skrevet ind til mig.
Derfor vil jeg anbefale dig, at ringe til en rådgiver på Center for seksuelle overgreb. Her finder du de mest erfarne rådgivere og fagfolk Center for seksuelle overgreb på området for seksuelle krænkelser. Du kan ringe til dem og få en anonym samtale.
Jeg tror, at du vil få det meget bedre efter at have talt med en rådgiver fra denne organisation. Du kan fortælle dem om din fars særlige omstændigheder og lade dem hjælpe dig og din familie.
Jeg håber virkelig, du får den hjælp, du og din familie skal bruge, så I kan komme videre sammen på den bedste måde.
Kærlig hilsen BørneTelefonen