Brev
Er det et overgreb? Plzz hjælp mig
Hej jeg er en pige på 13år
Jeg er i Tvivl om min far har lavet et overgreb på mig
Jeg har været hjem hos min mor i et år fordi min far og mig er mega uvenner fordi han altid sagde jeg var intet og jeg ikke kunne noget og jeg var dum / Grim nå men i det ene mint kunne far være den stødte mand og i det næste kunne han finde på at slå og sig onde ting om mig nå men hver nat kom han ind for at sige godnat men det var på ingen måde den måde min mor siger godnat på
Nå men han lod sig ned til mig og begyndte at rør ved mig jeg prøvet at flyt mig fordi jeg vil ikke sig noget det kunne gør ham sur men han lod sig hele ind til mig og rør ved mig igen og det gjorde han tit og jeg er bange for om det vil ske igen også selvom jeg er hos min mor og har i noget råd
jeg har en bi person og jeg snakker med famile gruppen og jeg kan ikke sig det her til min mor fordi jeg har det dårligt med at sig det til hende
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej pige på 13 år
Du spørger, om du bliver udsat for overgreb.
Jeg er ikke i tvivl, når jeg læser dit brev: Det gør du.
Din far må ikke slå dig og sige onde ting. Din far må heller ikke røre dig på den måde, du beskriver.
Det er ikke godt for nogen at gå rundt med utryghed og uvished, som du beskriver. Hvor er det godt, at du handler ved at skrive herind.
Du skriver, at du ikke kan lide at fortælle om overgrebet til din mor, og at du føler dig utryg – også hjemme hos hende.
Det er klart, det føles svært for dig at skulle fortælle din mor om, hvad der sker. Nogle ting føles så ‘forkerte’ , at man næsten ikke kan fortælle om dem – og slet ikke til sin mor!
Men det er vigtigt, at du får fortalt om, at din far udsætter dig for overgreb.
Du har den mulighed, at du kan bruge en anden person, når du vil fortælle om, hvad der sker, når din far siger godnat.
Du kan fortælle det til den person fra kommunen, som du taler med allerede. Denne person kan føles meget lettere at tale med, fordi hun (eller han) kender til, at nogle fædre kan være på den måde.
Personen fra kommunen ved, at den slags kan foregå – og hvad der kan gøres for at hjælpe dig og din familie.
Måske bliver du bekymret for, hvad der sker, når du ikke længere gemmer på sandheden? Hvis det er sådan, så kan du fortælle om din bekymring til personen, du taler med. Så ved hun (eller han), hvordan de hjælper dig bedst.
Du kan også til at starte med ringe tlf. 116 111 og ‘øve ‘ dig i at tale om din situation. Du behøver ikke at fortælle om ting i detaljer. Ville du have mod på at ‘øve ‘ dig på os?
Hvis du nu ikke har det godt med denne mulighed, så kan du gøre noget helt andet: Du kan tale anonymt med: Center for voldtægtsofre  Rådgiverne her er gode at tale med. De har talt med mange, der ligesom dig er udsat for krænkelser.
En dag bliver du måske parat til at opgive dit navn og tale med en bisidder, der kan hjælpe dig. Prøv at se denne video: Har du brug for hjælp? Få en bisidder hos Børns Vilkår. Når du opgiver din anonymitet, så har vi pligt til sammen med dig at få hjælp fra kommunen: For det står i loven, at børn ikke må udsættes for overgreb.
Jeg håber, at du føler dig hjulpet af disse forslag. Ellers må du kontakte os igen. Så taler vi sammen om, hvad du ellers kan gøre.
Hvor er det godt, at du har haft mod til at skrive til mig. Jeg håber virkeligt, at du har mod til at skaffe mere hjælp til dig og din familie.
Kærlig hilsen BørneTelefonen