Er det et overgreb? Plzz hjælp mig

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Hej pige på 13 år

Du spørger, om du bliver udsat for overgreb.

Jeg er ikke i tvivl, når jeg læser dit brev: Det gør du.

Din far må ikke slå dig og sige onde ting. Din far må heller ikke røre dig på den måde, du beskriver.

Det er ikke godt for nogen at gå rundt med utryghed og uvished, som du beskriver. Hvor er det godt, at du handler ved at skrive herind.

Du skriver, at du ikke kan lide at fortælle om overgrebet til din mor, og at du føler dig utryg – også hjemme hos hende.

Det er klart, det føles svært for dig at skulle fortælle din mor om, hvad der sker. Nogle ting føles så ‘forkerte’ , at man næsten ikke kan fortælle om dem – og slet ikke til sin mor!

Men det er vigtigt, at du får fortalt om, at din far udsætter dig for overgreb.

Du har den mulighed, at du kan bruge en anden person, når du vil fortælle om, hvad der sker, når din far siger godnat.

Du kan fortælle det til den person fra kommunen, som du taler med allerede. Denne person kan føles meget lettere at tale med, fordi hun (eller han) kender til, at nogle fædre kan være på den måde.

Personen fra kommunen ved, at den slags kan foregå – og hvad der kan gøres for at hjælpe dig og din familie.

Måske bliver du bekymret for, hvad der sker, når du ikke længere gemmer på sandheden? Hvis det er sådan, så kan du fortælle om din bekymring til personen, du taler med. Så ved hun (eller han), hvordan de hjælper dig bedst.

Du kan også til at starte med ringe tlf. 116 111 og ‘øve ‘ dig i at tale om din situation. Du behøver ikke at fortælle om ting i detaljer. Ville du have mod på at ‘øve ‘ dig på os?

Hvis du nu ikke har det godt med denne mulighed, så kan du gøre noget helt andet: Du kan tale anonymt med: Center for voldtægtsofre  Rådgiverne her er gode at tale med. De har talt med mange, der ligesom dig er udsat for krænkelser.

En dag bliver du måske parat til at opgive dit navn og tale med en bisidder, der kan hjælpe dig. Prøv at se denne video: Har du brug for hjælp? Få en bisidder hos Børns Vilkår. Når du opgiver din anonymitet, så har vi pligt til sammen med dig at få hjælp fra kommunen: For det står i loven, at børn ikke må udsættes for overgreb.

Jeg håber, at du føler dig hjulpet af disse forslag. Ellers må du kontakte os igen. Så taler vi sammen om, hvad du ellers kan gøre.

Hvor er det godt, at du har haft mod til at skrive til mig. Jeg håber virkeligt, at du har mod til at skaffe mere hjælp til dig og din familie.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

.

Er du blevet seksuelt krænket?

Seksuelle krænkelser er, hvis du bliver tvunget, presset eller lokket til noget seksuelt. Det kan også være en krænkelse, selvom man ikke sagde nej.

En seksuel krænkelse er fx hvis nogen rører ved dig på en seksuel måde, uden at du har givet dem lov. Hvis du bliver bedt om at røre ved dem. Hvis du skal kigge på noget seksuelt eller gøre noget seksuelt – fx tage tøjet af.

Det er heller ikke ok, hvis du bliver presset til at tale om seksuelle emner – fx svare på spørgsmål, om du onanerer.

Det er vigtigt at tale med nogen, hvis man har været udsat for en krænkelse. Her kan du læse mere om seksuelle krænkelser og få gode råd.

Seksuel krænkelse Andre der hjælper

Anmeld digital krænkelse

Anmeld ulovlig deling af billeder og video samt digital afpresning
Læs mere

Anmeld seksuelt overgrebsmateriale

Anmelde seksuelt overgrebsmateriale med børn
Læs mere

Anmeld voldtægt og seksuelle overgreb

Hjælp til at anmelde voldtægt og seksuelle overgreb
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.