Brev
Er det en voldtægt?
Brevet er anonymiseret af BørneTelefonen.
Hej børnetelefonen,
Jeg skriver fordi jeg har været udsat for noget ubehagligt.
Forn nogle dage siden, var jeg til fest hjemme hos af drengene fra klassen. Jeg blev meget fuld til festen, så mine veninder lagde mig ind på hans værelse, hvor jeg så faldt i søvn i hans seng.
Jeg vågner af at han kommer ind til mig. Vi kyssede lidt, men det var enlig ikke rigtig noget jeg havde lyst til. Jeg blev ved med at sige, at jeg ikke havde lyst. Det skal lige siges, at han overhovedet ikke havde drukket noget.
Det næste jeg ved, er at jeg vågner igen senere, og at vi lige har haft sex. Jeg kan intet huske, og var stadig rimelig fuld. Jeg går så ud på toilettet for at få lidt vand og kommer tilbage.
Jeg vil bare godt sove, men han bliver ved med at prøve på mig. Så vågner jeg igen, og det samme er sket, og der er blod over det hele på lagnerne.
Bagefter siger han at ingen må vide hvad der er sket, og han ville ikke svare mig, da jeg spurgte hvad der var sket.
Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal gøre. Jeg har ikke lyst til at beskylde ham for noget, hvis det nu er sådan at han har spurgt mig, og jeg sagde ja, men samtidig føler jeg mig også bare udnyttet, for han vidste jo at jeg var røv fuld, og ikke var ved mig selv.
Nu er mit problem så, at jeg ikke ved hvad jeg skal gøre. Det sidste jeg vil er at snakke med mine forældre om det. Jeg ved godt alle ville anbefale det, men det kan jeg simpelthen ikke overskue.
Hvad skal jeg gøre, og er det bare min egen skyld.
Hilsen mig
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år
Det er absolut ikke din egen skyld. Du sagde fra, og det respekterede han ikke. Han blev ved. Og det gjorde han to gange.
Det er slet ikke i orden, det han gjorde. Du skal på ingen måde føle dig skyldig. For det er du ikke.
Du var fuld, og derfor ikke i stand til at sige fra og gå et andet sted hen. Det giver ham ikke ret til at have sex med dig mod din vilje.
Jeg kan godt forstå, at du tænker over, om du nu har sagt ja. Men det ændrer ikke på situationen. Når man er rigtig fuld, er man nemlig ikke altid i stand til at mærke efter og sige fra. Det burde han også have taget hensyn til. Du har ret til at være lige så fuld, du har lyst til, uden at det betyder, at man må udnytte dig.
Jeg er ikke i tvivl om, at han godt ved, at han gik over stregen, og udnyttede dig. Ellers ville han ikke sige, at ingen må vide det.
Det skal han ikke have lov at slippe afsted med, mens du går og har det skidt.
Det er meget svært at vide, hvad man skal stille op med sig selv efter sådan en oplevelse. Men du er i din gode ret til at anmelde ham for sex imod din vilje (altså voldtægt), så han ikke finder på at gøre sådan noget igen. Du kan læse mere om at anmelde her: Anmeld voldtægt
Jeg kan sagtens forstå, at du har det skidt og ikke har lyst til at sige det til dine forældre. Det er meget få, der har den lyst og det overskud i sådan en situation. Men hvis det ender med, at du fx. får psykologhjælp til at komme igennem de følelser, du brænder inde med, så er det vigtigt, at du får talt med dem.
Du kan eventuelt skrive et brev til dem, hvis det er for svært bare at sige det. Så kan du få det forklaret på den måde, som du finder allerbedst og uden at blive afbrudt.
Du kan også vælge at vise dem dit brev til os og mit svar til dig, så de kan se, hvordan vi takler sådan en situation.
Når man har været ude for en grænseoverskridende oplevelse eller med andre ord “et seksuelt overgreb”, som du har, så kan det godt vokse sig større indvendig, hvis man ikke får det bearbejdet. Og det skulle det nødig, for så kan det begynde at gå ud over din livskvalitet og give sår, der smerter mange år frem. Derfor bør du få talt om det så snart som muligt.
Det kan også være vigtigt, at du bliver undersøgt at en læge. Når man har haft sex mod sin vilje, kan det være godt at blive tjekket. Hvis ikke han har brugt kondom, er det vigtigt at holde øje med din menstruation og evt. kønssygdomme. Det kan lyde voldsomt og skræmmende, men jeg vælger at nævne det alligevel, for han lyder ikke som en fyr, der er særlig ansvarsbevidst. Derfor kan det godt være, at han ikke tænkte over at beskytte sig. Derfor kan det være godt, at en god læge hjælper dig med det, der kan være godt at tjekke.
Hvis det er helt umuligt for dig at få talt med dine forældre, så synes jeg, at du skal ringe til BørneTelefonen, så du her kan få talt med en voksen. Det er gratis, og du er anonym, og man kan ikke engang se på telefonregningen, at du har ringet til os. Vi er vant til at tale med børn og unge om alt mellem himmel og jord, og dette her er ét af emnerne. Du skal ikke skamme dig. Du vil blive mødt med omsorg og nærvær. Vi er der for dig!
Det kan også være, at du har en anden voksen eller en veninde der kan hjælpe dig. Du har mulighed for, at kontakte Center for Voldtægtsofre. Her hjælper de med alle de ting, der kan være gode at komme igennem og få talt om efter sådan en oplevelse. Du kan starte med at være helt anonym. Du kan læse mere her: Center for Voldtægtsofre
Jeg ønsker alt det bedste for dig.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen