Brev
en fuld kæreste!
hej
jeg er en pige på 15 jeg har en super dejlig kæreste ( når han ikke er fuld ) hvis han er fuld og kommer hjem til mig eller vi er sammen. voltager han mig næsten.
her igår fredag D. 13 marst. kom han hjem til mig sent ( mine forældre er/var på en bryllups-tur. når men han kom hjem til mig kl. ca. havl 5 og lagde sig i min seng det har/havde jeg ikke noget mod lige indtil han gav mig fingern jeg sagde jeg ikke gad men, han blev ved til sidst råbte han ” kæft kælling ” og så begynde han og have sex / voltage mig.
det gør han hver gang han kommer hjem til mig når han er fuld……….hvad skal jeg gøre holde det ud? finde en ny kæreste? snakke med ham om det? jeg ved det ikke han er super dejlig (når han ik er fuld) jeg elsker ham 🙁
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige på 15 år.
Tak for dit brev til BørneBrevkassen. Det er rigtigt godt, du skriver hertil, og jeg håber du kan bruge nogle af mine råd. Jeg kan godt forstå, det er svært for dig, og det er absolut ikke noget, du skal finde dig i, hverken den måde han taler til dig på, eller det han gør ved dig mod din vilje.
Desværre er det sådan, at når børn eller voksne drikker, ændrer de sig, og nogen gange kan de opføre sig som helt andre personer. Det de bliver til, når de er fulde, er de tit ikke bevidste om.
Men jeg synes ikke, det er en undskyldning, han kan bruge til noget, at han gør noget, fordi han er fuld. Så bør han i stedet lade være med at drikke.
Jeg tænker derfor, at du kunne prøve at tale med ham, når han ikke har drukket, fortælle ham at du bliver ked af det og ikke bryder dig om, når han er fuld. Måske skulle I lave nogle regler, sådan at han ikke skal komme til dig overhovedet, når han har drukket? Hvis ikke de regler fungerer, tænker jeg, om du kunne være stærk nok til at gøre det forbi med ham? Jeg ved godt, det er hårdt, men det er bestemt ikke i orden, at han skal behandle dig sådan.
Jeg tænker på, om du har talt med dine forældre om, hvordan han behandler dig? Hvis du kan tale med dem om sådan noget, kunne de måske hjælpe dig med at sætte nogle grænser for din kærestes kommen og gåen i jeres hjem..?
Det kunne også være en mulighed for dig at ringe til BørneTelefonen på 116 111 eller prøve at skrive på UngeChatten, hvis du har lyst til at vende dine tanker lidt mere med en rådgiver.
Mange Kærlige hilsner
BørneBrevkassen
Er du blevet seksuelt krænket?
Seksuelle krænkelser er, hvis du bliver tvunget, presset eller lokket til noget seksuelt. Det kan også være en krænkelse, selvom man ikke sagde nej.
En seksuel krænkelse er fx hvis nogen rører ved dig på en seksuel måde, uden at du har givet dem lov. Hvis du bliver bedt om at røre ved dem. Hvis du skal kigge på noget seksuelt eller gøre noget seksuelt – fx tage tøjet af.
Det er heller ikke ok, hvis du bliver presset til at tale om seksuelle emner – fx svare på spørgsmål, om du onanerer.
Det er vigtigt at tale med nogen, hvis man har været udsat for en krænkelse. Her kan du læse mere om seksuelle krænkelser og få gode råd.